loading...
بهشت هرمزگان
علی نقی نجاری پور بازدید : 142 چهارشنبه 28 اسفند 1392 نظرات (0)
استان هرمزگان با داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان هر ساله گردشگران فراوانی را از نقاط مختلف کشور به سوی خود می کشاند و در این بین شهرستان حاجی آباد به عنوان مرز بین سیرجان، کرمان و بندرعباس، دروازه استقبال از مهمانان و گردشگران ….

 

 نقشه حاجی آباد Copy 300x288 هرمزگان مقصد سلایق میهمانان نوروزی/ جاذبه های گردشگری حاجي آباد

پایگاه خبری هرمز، حاجی آباد شمالی‌ترین نقطه استان هرمزگان به شمار می‌آید که به دلیل واقع شدن در راه ارتباطی کرمان به فارس و همچنین بندرعباس به سیرجان و نیریز و فسا و داراب از اهمیت جغرافیایی فراوانی برخوردار است و به دلیل داشتن شرایط مناسب آب و هوایی سالانه نظر مسافرین زیادی رابه خود جلب می‌کند.

شهرستان حاجی‌آباد از شمال و شمال شرق به استان کرمان، از شمال غرب به فارس و از جنوب به بخش فین در بندرعباس و از جنوب شرقی به بخش رودخانه در رودان محدود می‌گردد. این شهرستان به صورت دشت پهناوری در میان کوههای فارغان، هماگ، کوشا (کوه‌شاه) و کافری واقع شده است که می‌‌توان آن را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرد.

بخش شرقی حاجی آباد شامل ناحیۀ فارغان و احمدی است که همچون دیگر مناطق شرق هرمزگان (رودان و میناب) دارای خاک حاصلخیز و منابع آب شرب می‌باشد. در این منطقه، کشاورزی رونق فراوانی دارد. آب این منطقه از چشمه‌سارهای کوهستانی، قنات و سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.

سرزمین باستانی فارغان در 75 کیلومتری شهرستان حاجی آباد و در 235 کیلومتری شمال شرق مرکز استان، با مساحت تقریبی سه هزار کیلومتر مربع که از شمال به ارتفاعات دهشیخ و دشت ارزوئیه در استان کرمان و از جنوب به بلند ترین ارتفاعات استان و از شرق به بخش احمدی و از غرب به بخش مرکزی (دهستان طارم )محدود می باشد.

3 674 300x225 هرمزگان مقصد سلایق میهمانان نوروزی/ جاذبه های گردشگری حاجي آباد

 

پس از طی مسیری نه چندان طولانی از درودی(کیلومتر 10 حاجی آباد ) به طرف شرق به این سرزمین خوش آب و هوا می رسیم ،سرزمینی که قرون و اعصار همچنان استوار و پر رونق اما آرام مسیر پر پیچ و خم حوادث را طی نموده و امروز نیز به همت مردمان سخت کوش این خطه ،راه توسعه را در پیش گرفته و می رود تا همچون تاجی جواهر نشان بر بام استان، پذیرای هزاران گردشگر و مسافر باشد.

دهستان: فارغان، میمند، کشرودخانه، شاهرود، دهنه میمند، بخوان، دهنه بخوان، مزرعه، تیدر، نساء

آشکارا و روستاهای شمیل جایین سیرو

آثار تاریخی و باستانی شهر فارغان:

1-مجسمه شیر مفرغی: در سال 1362در روستای بسته فارغان کشف و به موزه کرمان منتقل شد. این مجسمه 63کیلوگرم وزن دارد و به دلایل امنیتی به کرمان منتقل شده است.

2-قلعه گشنوئیه: این قلعه که از آثار کهن و تاریخی این مرز و بوم می باشد در زمان حمله چنگیز خان مغول به ایران همراه قلاع سرزمین میناب، ویران گردید. این قلعه در شمال شرق شهر فارغان قرار دارد.

3-آتشکده زرتشتیان: در دره سر سبز و خوش آب و هوای روستای بخوان قرار دارد. بخوان یکی از بهترین اماکن تفریحی است که هر ساله پذیرای هزاران مسافر از اقصی نقاط کشور می باشد.

نارنگی حاجی آباد 300x210 هرمزگان مقصد سلایق میهمانان نوروزی/ جاذبه های گردشگری حاجي آباد

آب گوارا و نارنگی خوش طعم این روستا زبانزد خاص و عام است .این آتشکده نشان از قدمت دیرینه این سرزمین در آیین یکتا پرستی است.

4-قلعه میمند: در شرق شهر فارغان واقع شده است و بزرگترین قلعه منطقه بوده که تا زمان عبدالعلی قوام نخست وزیر وقت تا حدودی سالم بوده.

5- آرمگاه امامزاده رکن الدین(ع): این بزرگوار از نوادگان امام سجاد(ع) می باشد که بقعه مبارکه آن در غرب شهر قرار دارد.

نزدیک به سه سال است که با همت و یاری مردم شهر فارغان ساختمان قدیمی این امامزاده تخریب شده و دوباره بازسازی شده

6- قلعه دژ و قلعه سرخ که همجوار یکدیگر بوده اند ؛این آثار در غرب شهر قرار دارند.

7- قلعه کیوان پور: در شمال شهر واقع گردیده و آثار آن هم اکنون موجود می باشد.

8- غار علی: در 2000 متری غرب شهر می باشد.

تزرج 4 300x300 هرمزگان مقصد سلایق میهمانان نوروزی/ جاذبه های گردشگری حاجي آباد

از اماکن تفریحی این مرز و بوم می توان به چشمه های روستای تیدر و بخوان،طبیعت بکر و سر سبز، دامنه های ارتفاعات سر به فلک کشیده و کوه بانه و تشکر، آبشار دهنه بخوان و شکارگاه های متنوع دارای انواع پرنده، قوچ و میش و بز کوهی، پلنگ، خرس، روباه، شغال، گرگو کفتار و غیره شاره کرده.

پوشش گیاهی :گیاهان دارویی شامل: اویشن، مور تلخ، کلپوره، بنفشه شیرین، بابونه، رازیانه، زیره سیاه ،کتیرا، جفت، زرشک قرمز، اویشن پائیزه، بادام تلخ، مورد، شیرین بیان، پونه ترکی، و غیره.

ارتفاعات: بلند ترین قله استان به نام تشکر به ارتفاع 3267متر قله بانه به ارتفاع 3200متر کوه کلستان، کوه باغ ارژن، کوه شاشکن، کوه برفاب، قله مرگ، کوه دغ فارغان

تزرج 225x300 هرمزگان مقصد سلایق میهمانان نوروزی/ جاذبه های گردشگری حاجي آباد

آنچه به طور خلاصه بیان شد، مشت نمونه خروار بود، حال با توجه به این همه جاذبه و این همه استعداد، متاسفانه این منطقه تا کنون به دلایل گوناگون که مهمترین آن ففقدان راه هی ارتباطی و عدم معرفی، تاکنون ناشناخته باقی مانده است و می طلبد که با همت دل سوزانو رادمردان عرصه مطبوعات و رسانه ها، معرفی این منطقه در صدر مطالب و مسائل استان قرار گیرد تا عظمت و هیبت این بهشت پنهان خدایی بر همگان آشکار گردد و مردم غیور استان عزیزمان هرمزگان، با این سرزمین آشنا گردند.

DSC07678 300x168 هرمزگان مقصد سلایق میهمانان نوروزی/ جاذبه های گردشگری حاجي آباد   رطب پیارم 300x244 هرمزگان مقصد سلایق میهمانان نوروزی/ جاذبه های گردشگری حاجي آباد

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شما اهل کدام شهر استان هرمزگان هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 52
  • کل نظرات : 25
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 126
  • آی پی دیروز : 102
  • بازدید امروز : 243
  • باردید دیروز : 218
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 12
  • بازدید هفته : 243
  • بازدید ماه : 1,485
  • بازدید سال : 21,595
  • بازدید کلی : 225,986
  • کدهای اختصاصی