loading...
بهشت هرمزگان
علی نقی نجاری پور بازدید : 155 پنجشنبه 15 خرداد 1393 نظرات (0)

مراسم سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با حضور اقشار مختلف مردم صبح امروز در مسجد جامشع شهر هشت بندی برگزار شد

مراسم سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) در هشت بندیمراسم سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) در هشت بندی


علی نقی نجاری پور بازدید : 285 پنجشنبه 14 فروردین 1393 نظرات (0)
 

« تعزیه برای اولین بار باورود حیدر آبادی ها ی هند به بندرعباس در این شهر معمول گشت . این گروه نخست تکیه ی میان شهر را به نام منبر حیدر آبادیها و به منظور برگزاری مراسم تعزیه انتخاب کردند و این تکیه اولین مکان نمایشی بندر عباس و تعزیه نخستین آیین نمایشی این منطقه است. » و شاید با تأسی از همین مجالس بوده است که محمد جعفر چیلک که در بندر عباس به امر قضاوت مشغول بوده است از قضایی حمایت کرده است .
بی شک قضایی بزرگترین و معروف ترین تعزیه سرای میناب است اما نمی توان گفت اولین تعزیه سرا در میناب نیز هست زیرا قبل از او شاعران دیگری نیز بودند که به این امر اشتغال داشتند از جمله ی آنها می توان از« ملا مسیحای مینابی» ، « ملا ثانی بحرانی» ، «ملا محب منو جانی» و...نام برد . چنان که خود قضایی در نقدی که بر شعر این شاعران نوشته این چنین می گوید: «... این قدر هم از اهل این جاها زیاد است اگر از اشعار ملامسیحای مینایی و ملاثانی بحرانی و ملامحب منوجانی مطالعه و ملاحظه نمایی ، اطلاع از شعریت اهل این جا وقوف به هم خواهی رسانیدن از آن جمله نوحه ای که ملاثانی گفته است این است که :
«حسین من شهید است ، وحید است، برو کرببلا باد صبا را ». قاعده ی« را »نفهمیده است که در کجا گفته باشد و ...» و همچنین از منصف ، پدر قضایی می توان نام برد. بنابر این تعزیه سرایان قبل از قضایی از لحاظ فنون شعری در سطح پایین تری نسبت به قضایی بوده اند. اما قضایی با نبوغ خود توانست تعزیه را به اوج خود برساند

 


ادامه ی مطلب رو از دست ندهید



علی نقی نجاری پور بازدید : 586 پنجشنبه 07 فروردین 1393 نظرات (0)

 

 

تعزیه در شهرستان میناب

اگر چه ميراث ادبي ايران به بيش از 2500 سال قبل مي‏رسد و به خاطر   منظومه‏هاي خوش ساخت ملي و تخيلي مشهور است، اما تنها نمايش  واقعي آن تعزيه اسلامي است که از ظهور آن بيش از هزار سال مي‏گذرد.  خاصه با توجه به روابط فرهنگي و جغرافيايي ايران با يونان و هند که هر دو  داراي سنن نمايشي فوق‏العاده‏اي بودند جاي شگفت است. چه واقعيت اين  است که هنوز هيچ آمفي تاتري بر ساحل شرقي رود فرات کشف نشده     است.

اکنون نمايش تعزيه ـ شايد تحت‏تاثير ايران ـ در برخي کشورها، به ويژه شبه  قاره، کم و بيش با اَشکال مختلفي جريان دارد.رشد و شکوفايي جهش‏وار و  غيرمنتظره تعزيه در دوره قاجار، مرهون تحقق زمينه‏ها و شرايط سياسي ـ اجتماعي خاصي است که شيعيان را به برپايي هرچه بيش‌تر و بهتر اين آيين سوق داده است.

شهيدي مي‏نويسد: تعزيه‏خواني در جامعه دوره ناصري و چند دهه پس از آن، به اوج شکوفايي خود رسيد و جاذبه خاصي در ميان توده مردم يافت. در آن زمان از سويي دربار و حکومت و اعيان و اشراف به دلايل مختلف از تعزيه‏خواني حمايت مي‏کردند و آن را هر سال با جلال و جبروت مخصوصي در تکيه‏ها، تکيه دولت و حياط خانه‏هاي خود برپا مي‏کردند، و از سوي ديگر، مردم کوچه و بازار و سرسپردگان خاندان اميرمومنان که رکن اصلي حاميان و مشوقان مجالس تعزيه‏خواني بودند و بانيان واقعي تعزيه‏خواني‏ها را در تکيه‏هاي محلي و ميدان‏ها و کاروان‏سراها و فضاي باز زيارتگاه‏ها شکل مي‏دادند، اين مجالس را با شکوهي درخور قهرمانان ديني برگزار مي‏کردند. سيپک درباره شکوهمندي و درخشش تعزيه‏خواني در دوره قاجار، دوره‏اي که ايران مسير انحطاط و زوال اجتماعي و فرهنگي را مي‏گذراند، نظري خاص ارايه مي‏دهد. او مي‏گويد: مردم تعزيه‏خواني را شکوه بخشيدند چون به قهرمانان واقعي و عظمت اخلاقي، دست کم بر روي صحنه، احساس نياز مي‏کردند. مردم با مشارکت خود در تعزيه‏خواني‏ها مي‏کوشيدند تا اندازه‏اي که بتوانند از هرزگي، فساد و زبوني زندگي پيرامون خود فاصله بگيرند و از آن دوري جويند.

 


ادامه مطلب را فراموش نکنید



علی نقی نجاری پور بازدید : 158 چهارشنبه 06 فروردین 1393 نظرات (0)

 

محقق و پژوهشگر مینابی، سینه‌زنی و نوحه خوانی نشسته را بسیار ارزشمند دانست و عنوان کرد: طبق اسناد و متون موجود، میناب آغازگر این سبک از عزاداری است.

 

DSC01842

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، عباس کریمی در حاشیه سومین سوگواره نوحه‌های محلی نشسته در روستای حکمی میناب با تشریح واقعه کربلا و شیوه‌های عزاداری برای اهل بیت(ع) اظهار داشت: عزاداری برای ائمه اطهار و امام حسین(ع) همواره در طول تاریخ روند تکاملی داشته است.

وی افزود: پس از واقعه عاشورا، گرامیداشت یاد شهدای کربلا و عزاداری برای این شهدا در زمان هر کدام از ائمه به سبک و شیوه‌ای خاص بوده است.

این محقق و پژوهشگر همچنین اظهار داشت: در زمان صفویه و حکومت صفویان نیز عزاداری، نوحه خوانی و مرثیه سرایی شکل جدیدی به خود می‌گیرد و با گسترش به ممالک اسلامی به اوج خود می‌رسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح شیوه‌های عزاداری در منطقه میناب پرداخت و گفت: در میناب و روستاهای آن عزاداری به دو شیوه ایستاده و نشسته رایج است.


اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شما اهل کدام شهر استان هرمزگان هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 52
  • کل نظرات : 25
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 83
  • آی پی دیروز : 102
  • بازدید امروز : 191
  • باردید دیروز : 218
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 12
  • بازدید هفته : 191
  • بازدید ماه : 1,433
  • بازدید سال : 21,543
  • بازدید کلی : 225,934
  • کدهای اختصاصی