loading...
بهشت هرمزگان
علی نقی نجاری پور بازدید : 112 شنبه 17 خرداد 1393 نظرات (0)
ا مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
شهرستان بندرعباس در شمال تنگه هرمز قرار دارد. وسعت آن۲۷۳۱۶ کیلومتر مربع است. این شهرستان از سمت شمال به شهرستان حاجی آباد و از سمت شرق به شهرستان‌های میناب و رودان، از غرب به شهرستانهای: بندرخمیر و بندر لنگه، و از جنوب به خلیج فارس و جزیره قشم محدود می‌باشد. شهر بندر عباس مرکز شهرستان بندر عباس است. وسعت این شهر که در ساحل خلیج فارس واقع شده‌است حدود ۴۵ کیلومتر مربع و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۰ متر می‌باشد. نزدیک‌ترین شهر به بندرعباس شهر قشم ( مرکز جزیره قشم) با حدود ۲۸ کیلومتر می‌باشد. فاصله بندرعباس تا تهران ۱۳۳۳ کیلومتر می‌باشد.

علی نقی نجاری پور بازدید : 171 شنبه 17 خرداد 1393 نظرات (0)

مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
شهر بندر عباس مرکز استان هرمزگان در جنوب ایران است. شهر بندرعباس در بخش مرکزی شهرستان بندر عباس قرار دارد.

بندر عباس یکی از مهم‌ترین بندرهای جنوب ایران است و نام پیشین آن بندر گمبرون بوده‌است.
علی نقی نجاری پور بازدید : 159 شنبه 17 خرداد 1393 نظرات (0)

مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
تا قبل از قرن چهارم هجری در حوالی بندرعباس فعلی بندر و روستای کوچکی به نام سورو وجود داشت. در سال ۱۵۱۴ پرتغالی‌ها این منطقه کوچک را برای پیاده شدن و بارگیری اجناس از خشکی انتخاب کردند. به دلیل خرچنگ زیادی که در سواحل این بندر وجود داشت نام آن را بندر «کاماراو» یا «گامارائو» یعنی بندر خرچنگ گذاشتند. نام متداول بعدی یعنی گامبرون به احتمال زیاد از لغت پرتغالی گامارائو اقتباس شده‌است. بندرعباس یکی از بنادر مهم ایران در جاده ابریشم بوده‌است بطوری که کاروانهای تجار در این شهر به انجام مراحل گمرکی می‌پرداختند و از این مسیر برای انتقال کالاهای خود به اروپا و آفریقا و آمریکا اقدام می‌کردند.

علی نقی نجاری پور بازدید : 156 شنبه 17 خرداد 1393 نظرات (0)

مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
در سال ۱۶۲۲ میلادی شاه عباس توانست با کمک انگلیسی‌ها و توانمندی سردار ایرانی امام قلی خان دست پرتغالی‌ها را از این بندر کوتاه کند. به افتخار این پیروزی بندر گمبرون به بندر عباس تغییر نام داد. در تقسیمات فعلی کشوری شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان و یکی از مهم‌ترین مراکز استراتژیکی و تجاری ایران در جوار خلیج فارس و دریای عمان می‌باشد. شهر بندرعباس به عنوان مرکز استان هرمزگان، شهری در حال پیشرفت و توسعه‌است. اگر چهره شهر را با چند سال قبل مقایسه کنید متوجه خواهید شد که ساختمان سازی وخصوصا آپارتمان سازی با سرعت قابل ملاحظه‌ای در حال انجام است.

احداث پل ارتباطی خیابان استانداری و بلوار طالقانی، ایجاد پارکینگ عمومی با خشک سازی دریا در بلوار ساحلی، راه اندازی پارک‌های تفریحی مهرگان، پارک شهر توحید، پارک ساحلی سورو و پارک ساحلی دولت از دیگر عواملی است که در تغییر شکل شهر و فرهنگ آن تاثیر بسزایی داشته‌است.

علی نقی نجاری پور بازدید : 179 شنبه 17 خرداد 1393 نظرات (0)

مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
بندرعباس مرکز استان هرمزگان است جمعیت این شهر طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ مرکز آمار ایران برابر با ۳۶۷٬۵۰۸ نفر بوده‌است.

علی نقی نجاری پور بازدید : 205 شنبه 17 خرداد 1393 نظرات (0)

مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
آب و هوای این شهر گرم ومرطوب است. فصل تابستان در این شهر نزدیک ۹ ماه از سال ادامه دارد. دمای هوای شهر بندرعباس در گرم‌ترین روزها به ۴۴ درجه سانتیگراد و در سردترین روزها به ۴درجه سانتیگراد نیز رسیده‌است.

علی نقی نجاری پور بازدید : 139 شنبه 17 خرداد 1393 نظرات (0)

مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
بندر شهید رجایی و بندر شهید باهنر به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی، به عنوان نقطه اتکای بندرعباس در جهت جابه‌جایی کالا و سرمایه در اشکال مختلف، نتایج اقتصادی به سزایی برای استان هرمزگان به همراه داشته و بندرعباس را به منطقه ویژه اقتصادی معادن، فلزات، کشتی‌سازی و صادرات و واردات کالا تبدیل کرده‌است.

علی نقی نجاری پور بازدید : 155 شنبه 17 خرداد 1393 نظرات (0)

مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
• عمارت کلاه فرنگی، این ساختمان توسط هلندی‌ها در سال ۱۱۱۰ هجری قمری ساخته شده و قلعه‌ای با ۱۶ برج و ۳ دروازه بوده که به عنوان اداره گمرک استفاده می‌شده‌است.

• حمام گله‌داری، این حمام از پنج گنبد بزرگ و کوچک ساخته شده و به حمام شاه عباس نیز معروف است.

• معبد هندوها، که در بندرعباس به بُت گورُ معروف است در سال ۱۳۱۰ توسط هندوهای ساکن بندرعباس به سبک معماری هندی و توسط معماران هلندی بنا شده و در حال حاضر به عنوان موزه تاریخی استفاده می‌شود. این معبد در مرکز شهر و در خیابان امام خمینی واقع شده‌است.خوری به نام "گور سوزون" نیز در بندر عباس وجود دارد که گویا هندوهای ساکن شهر مردگان خود را در کنار آن می‌سوزاندن و احتمالا بنا به سنت هندوها خاکستر آنها را به این خور می‌ریختند امروزه بخشی از فاضلاب شهر از این راه به خلیج فارس می‌ریزد.

• مسجد ناصری (بندر عباس) که در سال ۱۳۰۴ هجری قمری ساخته شده‌است. این مسجد در سال ۱۳۸۶ بازسازی شده‌است.

• مسجد صحراباغی این مسجد در سال ۱۳۱۰ هجری قمری بنا شده‌است.

• مسجد گله‌داری تاریخ ساخت آن مربوط به ۱۲۹۶ هجری قمری می‌باشد.

• مسجد جامع در سال ۱۱۷۵ هجری قمری بنا شده‌است.

• امامزاده سید مظفر (بندر عباس)، این آرامگاه از زیارتگاه‌های عمده استان محسوب می‌شود و در بلوار امام خمینی واقع است.

• مجموعه برکه‌های باران، این برکه‌ها که تاریخ بنای آن‌ها به دوره صفویه باز می‌گردد در بلوار پاسداران و کوی ۲۲ بهمن واقع است.
علی نقی نجاری پور بازدید : 158 شنبه 17 خرداد 1393 نظرات (0)

مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
مجتمع تجاری زیتون به عنوان اولین مرکز تجاری مدرن و پس از آن مجتمع‌های نیلی، ستاره جنوب، سیتی سنتر، ستاره شهر، سرو، رویال و کارگزاری (شامل واحدهای تجاری، مسکونی، تفریحی، شهربازی کودکان و سینما) درکنار بازارهای سنتی مثل بازار اوزی‌ها، بازار لاری‌ها، بازار شهرداری و بازار روز فعال هستند. مراکز تجاری نور صدف، ملکه آسمان‌ها، مروارید و زیتون ۲ نیز در دست ساخت می‌باشند.

علی نقی نجاری پور بازدید : 121 شنبه 17 خرداد 1393 نظرات (0)

مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
شهر بندرعباس دارای یک فرودگاه بین‌المللی است. این فرودگاه یکی از ۶ فرودگاه بین‌المللی ایران است. فرودگاه بین‌المللی بندرعباس به علت منطقه‌ای که در آن حاضر است عضو IATA نیز بوده و پروازهای زیادی را در خود می‌بیند. پروازهای بین‌المللی این فرودگاه به کشورهای حوزهٔ خلیج، پاکستان و هند انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این فرودگاه بدون سانحه بودن آن است. به طور متوسط هر هفته ۸۱ پرواز داخلی و خارجی در فرودگاه بین‌المللی بندرعباس انجام می‌گیرد.

علی نقی نجاری پور بازدید : 133 شنبه 17 خرداد 1393 نظرات (0)

مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
بندرعباس در زمینه فعالیت واحدهای آموزشی علمی و تخصصی دارای امکانات و قابلیت‌های درخور توجهی می‌باشد. دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، دانشگاه هرمزگان، دانشگاه پیام نورکه علاوه بر بندرعباس در میناب و بندرلنگه نیز شعبه دارد) دانشگاه آزاد اسلامی (که در بندر لنگه، قشم، میناب، رودان و هرمز نیز شعبه دارد، دانشگاه مهندسی کشتی‌سازی و صنایع دریایی دانشگاه امیر کبیر، آموزشکده‌های فنی شهید کرانی بندرعباس و فنی و حرفه‌ای فاطمیه بندرعباس، مرکز تربیت معلم شهید باهنر، مرکز تربیت معلم فاطمه‌الزهرا، مرکز تربیت معلم حضرت زینب و مرکز آموزش ضمن خدمت شهید بهشتی بندرعباس از مراکز آموزشی بندرعباس می‌باشند.

بانک ژن زیست محیطی جنوب ایران نیز در بندر عباس واقع شده‌است.
علی نقی نجاری پور بازدید : 219 شنبه 17 خرداد 1393 نظرات (0)

مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
راه آهن از دیگر محورهای ارتباطی که از نظر حجم مسافر و حمل و نقل کالا به کلیه نقاط ایران درصد بالایی را به خود اختصاص داده‌است. از شهر بندرعباس روزانه یک قطار مسافری به مقصد تهران حرکت می‌کند. یک قطار دیگر با نام قطار غزال نیز یک روز در میان مسیر بندرعباس – تهران و بلعکس را طی می‌کند. از ایستگاه مسافری راه‌ آهن بندرعباس یک قطار به مقصد اصفهان و قطار دیگری به مقصد مشهد نیز مسافرین را جابجا می‌کند.
 

علی نقی نجاری پور بازدید : 236 شنبه 17 خرداد 1393 نظرات (0)

مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
کوه گنو، چشمه آبگرم گنو، چشمه آبگرم خورگو، چشمه آبگرم سرخاء، چشمه آبگرم کشکوئیه، چشمه آبگرم نیان، چشمه آبگرم چستانه، کوه ذرتو، تپه چاه لرد، قادهار، جنگل کوه شب، سیخوران، بنوزاکین، چشمه آبگرم باری، غار سرخاء، آبشار سرخاء، غار چلو، شهر فین

علی نقی نجاری پور بازدید : 126 شنبه 17 خرداد 1393 نظرات (0)

مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
به خاطر گرمی هوا در این شهر از سال ۱۳۸۵ خورشیدی ده‌ها دستگاه اتوبوس کولردار جدید وارد ناوگان حمل و نقل شهر بندرعباس شده‌است. این تعداد دستگاه اتوبوس در مسیر خیابان‌های آیت‌الله غفاری، کوی ۲۲ بهمن، شهرک توحید، محله کمربندی، ترمینال نخل ناخدا، اسلام‌آباد، پایگاه هوایی گلشهر و پلیس راه قدیم کار می‌کنند.
 

علی نقی نجاری پور بازدید : 154 شنبه 17 خرداد 1393 نظرات (0)

بارندگی شدید روز جمعه در بندرعباس موجب آب گرفتگی خیابانهای این شهرو کندی تردد خودروها شده است.
به گزارش منابع خبری، بمنظور تخلیه آب واحدهای مسکونی شهر بندرعباس 10 اکیپ اعزام شده است.
بیشترین آبگرفتگی منازل از محله سنگ کن درحاشیه بلوار ساحلی خلیج فارس، محله 22 بهمن، نایبند جنب ورزشگاه، محله مغ پیرمرد و بلوار امام حسین(ع) گزارش شده است.
به دلیل طغیان خورهای بندرعباس که آبهای ناشی از بارندگی این شهر و حاشیه آن را از شمال به جنوب به دریا منتقل می کنند تردد در اکثریت خیابانها و محله های اطراف آنها با سختی انجام می شود.
همچنین اداره کل هواشناسی هرمزگان توصیه کرده باتوجه به احتمال سیلاب در مناطق شرق و شمالی این استان مردم از رفتن و قرارگیری درحریم رودخانه ها خوداری کنند.
گزارش های دریافتی از برخی شهرها و روستاهای هرمزگان حاکی ازآبگرفتگی وطغیان برخی رودخانه ها است طوریکه به برخی از جاده های روستایی نیز آُسیب هایی وارد شده است.
عکس های عبدالحسین رضوانی عکاس ایسنا از از بندعباس را در زیر می بینید.






علی نقی نجاری پور بازدید : 1069 شنبه 23 فروردین 1393 نظرات (0)

بندرعباس : آب گرم گنو چشمه آب معدنی گنو در فاصله ۳۴ کیلومتری شمال شرقی شهر بندرعباس واقع در بخش مرکزی شهرستان بندر عباس و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.

 

عكس ها در ادامه

 


علی نقی نجاری پور بازدید : 76 پنجشنبه 21 فروردین 1393 نظرات (0)
علی نقی نجاری پور بازدید : 237 جمعه 15 فروردین 1393 نظرات (0)

  
استان هرمزگان، درجنوب ايران ودرسواحل شمالي خليج فارس و درياي عمان بين مختصات جغرافيايي 25 درجه و 24 دقيقه تا 28 درجه و 57 دقيقه عرض شمالي و 53 درجه و 41 دقيقه تا 59 درجه و 15 دقيقه طول شرقي از نصف النهار غربي گرينويچ واقع شده است.
مساحت استان 5/66709 كيلومتر مربع ( ابوموسي 91، بستك 4/5653، بندرعباس 1/13255، بندرلنگه 2/9385، بندر جاسك 2/16136، حاجي آباد 7/10955 ، رودان 5/2744، قشم 9/1609 و ميناب 5/6878 كيلو متر مربع) است.
استان هرمزگان 4 درصد از مساحت ايران را شامل مي شود كه از نظر وسعت هشتمين استان در بين 28 استان كشور مي باشد. بر اساس آخرين تقسيمات كشوري استان هرمزگان داراي 9 شهرستان 22 بخش، 18 شهر، 69 دهستان و 2037 آبادي داراي سكنه مي باشد.
استانهاي كرمان از شمال و شمال شرقي ، فارس و بوشهر از شمال غر بي و مغرب، سيستان و بلوچستان از شرق، از جنوب آبهاي خليج فارس و درياي عمان در نواري به طول 900 كيلومتر استان هرمزگان را در بر گرفته اند كه مجموع طول نوار ساحلي استان با احتساب جزاير به 1500 كيلومتر مي رسد.
از لحاظ وسعت بزرگترين شهر استان "بندرعباس" و كوچكترين شهر استان "شهر هرمز" مي باشد.

خليج فارس كه از پيشرفتگي آب دريا در خشكي شكل گرفته است "از پديده هاي دوران سوم زمين شناسي است و حدود 30 ميليون سال قبل بوجود آمده است وسعت قبلي آن شايد دو برابر وسعت فعلي بوده است. كوچك شدن خليج فارس در اثر تحولات زمين شناسي و ريزش رسوبات رودخانه اي طي ميليونها سال بوده است." ( الهي , ص 10 , 1379)
حدود آن از مصب اروند رود كه خود از پيوستن دجله و فرات بوجود آمده است تا شبه جزيره مْسُندُم در عمان امتداد واز طريق درياي عمان با اقيانوس هند ارتباط دارد. تنگه هرمز حد فاصل آن تا درياي عمان مي باشد ولي عموماً تنگه هرمز را بخشي از خليج فارس مي دانند, ازاهميت اين تنگه همين بس كه اگر خليج فارس توسط اين راه آبي با آبهاي آزادجهان ارتباط نمي يافت خليــج فــارس بصورت مردابـي كم وشوره زاري خشك در مي آمد. طبق محاسبات بعمل آمده هر سال56 متر سواحل شمالي خليج فارس دردريا پيش مي رود. "( همان ماخذ , ص 11)
طول خليج فارس در منابع مختلف متفاوت است برخي آن را 800 و برخي ديگر 1000 كيلومتر ذكر كرده اند و عرض آن نيز بين 185 تا 333 كيلومتر بوده و مساحت آن به 232850 كيلومتر مربع ذكر كرده اند. فاصله بندرعباس تا انتهاي خليج فارس ( از غرب دهانه فاو ) 1375 كيلومتر است.
"عمق خليج فارس بطور متوسط 25 تا 35 متر است كه در تنگه هرمز به حدود 100 متر مي رسد در حاليكه عمق آب در درياي عمان به 3 هزار متر بالغ مي گردد. " ( همان ماخذ , ص 12)
منطقه خليج فارس به لحاظ آب و هوايي از نواحي گرم و مرطوب بوده درجه حرارت در تابستان 32 تا 34 درجه و بيشترين آن 52 درجه گزارش شده است كه تنها 4 درجه از بيشترين درجه حرارت در جهان كمتر است
از سال 1507 تا 1960 ميلادي در تمامي قراردادها و معاهداتي كه پرتغالي ها، اسپانيايي ها ، انگليسي ها ، هلندي ها ، فرانسوي ها ، بلژيكي ها ، روس ها و آلماني ها با دولت ايران و يا هر كشور و يا واحد سياسي و يا امراي تحت تحت الحمايه خود در منطقه امضاء كرده اند در زبان هاي مختلف واژه هاي مترادف خليج فارس به كار رفته است. حداقل 10 مورد از اين گونه قراردادها كه ميان كشورهايي همانند كويت ، عربستان ، عثماني ، عمان ، امارات متصالحه ، هم به زبان عربي و هم انگليسي تدوين يافته اند نام خليج فارس به كار رفته است كه از جمله آنها مي توان به مواد ذيل اشاره داشت.
1 ـ قرارداد معروف به « معاهده عمومي با امراي عرب 8 ژانويه 1820 » ميان اقوام و مشايخ متصالح در خليج فارس كه به امضاي ژنرال كاير و 11 نفر از روساي قبايل عرب رسيده است كلمه "الخليج الفارسي "در متن عربي بكار رفته است.
2 ـ قرارداد 1847 منع خريد و فروش برده
3 ـ معاهده دائمي صلح 1853
4 ـ معاهده 1856 تجارت برده
5 ـ در يادداشتهائي كه منجر به استقلال كويت گرديد و مي توان آن را قرارداد استقلال كويت ناميد همه جا از عبارت الخليج فارسي استفاده شده و در عنوان يادداشت امير كويت به نماينده ملكه انگليس در خليج فارس چنين آمده است؛
« حضرت صاحب الفخامه المقيم السياسي لصاحبه اجلاله في الخليج الفارسي المحترم . بعدالسلام و تحيه ... » اين سندكه در تاريخ 19 ژوئن 1961 توسط عبدالله السالم الصباح امضاء شده است طبق اصل 102 منشور سازمان ملل توسط دبيرخانه اين سازمان به ثبت رسيده است.
6 ـ در ضمايم قرارداد الجزاير 1975ميلادي ميان ايران و عراق نيز خليج فارس به كار رفته است در چندين معاهده ديگر كه در همه آنها شيوخ خليج فارس و بريتانيا و يا شيوخ خليج فارس با ساير دول خارجي امضاء كنندگان قرارداد بوده اند خليج فارس به كار برده شده است.
7 ـ در گزارش نهائي كميته فني اعزامي از سوي سازمان ملل براي تعيين حدود مرزي كويت و عراق در سال 1996 ميلادي همه جا نام خليج فارس به كار رفته و در نقشه ضميمه گزارش كه به عنوان سند شوراي امنيت منتشر شده است نيز خليج فارس به كار رفته است.
8 ـ در كتابي كه تحت عنوان « التفاقيات السياسيه و الاقتصاديه التي عقدت بين الامارات ساحل عمان و بريتانيا 1806 ـ 1917 علي محمد راشد ، منشورات اتحاد الكتاب و ادباء الامارات ، 1989 معاهده هاي سياسي حقوقي و اقتصادي ميان الامارات متصالحه و دول بيگانه از سال 1806 تا 1971 منتشر شده و در تمام معاهداتي كه در اين كتاب نام خليج فارس استفاده شده , تصوير يكي از معاهدات بر روي جلد كتاب با نام خليج فارس وجود دارد »
شهر بندر عباس از روزگاران كهن داراي نامهايي چون گامارا او , گامبارائو , گامارائو , گامبري , گمبرون , گمبرو و جرون بوده است .
بندر عباس قديم در حمل يا نزديك آبادي اي كه امروز سورو يا شهرو يا تهرو واقع بود و به گفته حمد الله مستوفي نويسنده كتاب نزهه القلوب « توسر » بوده است.
در اوايل سده ي 8 هـ . ق كه نام جزيره كنوني هرموز از جرون به هرمز تغيير يافت نام جرون به شهرو داده شده با پيشرفت هرموز كه به گونه ي مركز تخليه كالاي بازرگاني و بارگيري كشتي ها , بين جزيره هرموز و كرانه هاي ايران شده بود , جرون نيز اندك اندك گسترش يافت .
در اوايل قرن شانزدهم ميلادي شهر به تصرف پرتغاليها درآمد و به مدت 115 سال استعمار پرتغال امور شهر را در دست داشت تا اينكه در سال 1615 ميلادي ايرانيان اين شهر را ازسيطره ي اشغالگران خارج ساخته و هفت سال بعد جزاير قشم و هرمز را نيز از اشغال آنان درآورند . و شاه عباس اين شهر به نام خود بندر عباس خواند. ( افشار سيستاني , ص 199 )
شهر بندر عباس از لحاظ تاريخي از قدمت زيادي برخوردار است , تاريخنگاران و باستان شنا سان بر اين باورند كه اين شهر در دوران هخامنشي يكي از بنادر مهم درياي پارس بوده است.
در دوره اشكاني نيز خليج فارس از جمله بندر عباس از جايگاه ويژه اي بر خورداربوده است . در دوره ساساني اين ناحيه از از مراكز مهم دادوستد و بازرگاني به شمار مي رفته است و گواه آن آثار كشف شده در كاوش هاي اسكله سازي در سورو مي باشد كه چندين سكه ي نقره ي دوران ساساني از اين كاوش ها بدست آمده است . ( افشار سيستاني , صص 67-165 , ص 1378 )
     


علی نقی نجاری پور بازدید : 110 پنجشنبه 14 فروردین 1393 نظرات (0)

 


مهر گزارش می دهد؛

 

بندرعباس - خبرگزاری مهر: خشکسالی و گرمای بیش از حد هوا میزان مصرف آب در شهرهای استان هرمزگان را افزایش داده و از همین رو مسئولان نسبت به وقوع بحران کمی آبی در این استان هشدار جدی داده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، مردم هرمزگان در ماه مبارک رمضان روزهای بسیار گرمی را پشت سر می گذارند، گرمایی که در برخی روزها به 50 درجه نیز می رسد و این گرمای هوا افزایش مصرف آب و برق را در این استان به همراه داشته است.

کم آبی مشکلی است که از گذشته های دور با نام استان هرمزگان اجین شده و به علت کمبود بارندگی همواره ذخایر سدهای این استان با کمبود مواجه بوده است.

برداشت بی رویه از منابع آب زیر زمینی نیز کاهش سطح آبهای زیرزمینی در هرمزگان را به همراه داشته و همین مشکلات موجب شده تا مسئولان نسبت به بحران کم آبی در روزهای بسیار گرم تابستان 91 هشدار دهند.

 


ادامه مطلب رو فراموش نکنید



علی نقی نجاری پور بازدید : 150 دوشنبه 11 فروردین 1393 نظرات (0)


سهراب سعیدی*

چکیده:

صنایع دستی یکی از كهن­ترين فعالیت­های بشری است که بازتاب ذوق و سلیقه و سنن، آداب و رسوم و اعتقادات هر منطقه بوده و از پیشینیان به ما رسیده است. یکی از ویژگی­های شاخص استان هرمزگان وجود انواع صنایع دستی است که قدمتی چند هزار ساله دارند و قبل از عصر فلز و ماشین در شهر میناب و بعضی از شهرهای آن رواج داشته است. به­طور کلی صنایع دستی مردم هرمزگان را به سه گروه می­توان تقسیم نمود: 1ـ صنایع دستی سفالی، 2ـ صنایع نخیلاتی، و 3ـ پوشاک سنتی. در این مقاله تلاش شده پوشاک سنتی مردم هرمزگان به ­عنوان یکی از گونه­های صنایع دستی این سامان معرفی شود. جمع­آوری و تهیه­­ي مطالب این مقاله از طریق مراجعه به کتابخانه و مطالعه­ی آنها همچنین ملاقات و مصاحبه با خیاط­ها و پارچه­فروشان و لباس فروشان و بهره­گیری از اطلاعات زنان و مردان با ذوق و صاحب تجربه و اهل فن و فرهنگ حاصل گریده است.


علی نقی نجاری پور بازدید : 103 دوشنبه 11 فروردین 1393 نظرات (0)

در سال زراعى 80ـ79، كل اراضى زراعى استان هرمزگان 149039 هكتار بوده است. از اين مقدار سطح زير كشت محصولات زراعى 72776 هكتار و محصولات باغى 76263 هكتار بوده است.

بر اساس اين آمار، سطح زير كشت گندم در اين سال، 11472 هكتار و سطح زير كشت جو 2683 هكتار بوده است. سطح زير كشت ساير محصولات عمده زراعى به شرح زير بوده است: علوفه 280 هكتار، حبوبات 5 هكتار، محصولات صنعتى 5513 هكتار، سبزيجات 32376 هكتار، محصولات جاليزى 20447 هكتار.

همچنين سطح زيركشت محصولات عمده باغى به شرح زير مى‏باشد: انگور 215 هكتار، بادام 48 هكتار، مركّبات 37307 هكتار، خرما 35798 هكتار، انجير 180 هكتار، انار 201 هكتار، ساير 2514 هكتار


علی نقی نجاری پور بازدید : 194 جمعه 01 فروردین 1393 نظرات (0)
جشن ازدواج در هرمزگان


مراسم ازدواج در استان هرمزگان، با ديگر نقاط ايران تفاوتهايي دارد، براي مثال به مراسم ازدواج در جزيره قشم مي‌پردازيم. به قلم <حسن زنده‌دل> و همكارانش كه در كتاب راهنماي جامع ايرانگردي به رشته تحرير در آمده است:
<يكي از مهم‌ترين مراحل عروسي در قشم، خواستگاري است. در ابتدا خانواده داماد، دختري را در نظر مي‌گيرند، سپس مادر يا خواهر داماد به اتفاق يك يا دو زن از بستگان داماد، مثل عمه و خاله كه بايد ازدواج كرده باشند و مجرد نباشند، به خانه پدر دختر مي‌روند و خواستگاري مي‌كنند.
خانواده عروس به طور معمول در همان جلسه اول جواب نمي‌دهند و موضوع را به چند روز بعد موكول مي‌كنند، اما اگر داماد مورد پسند دختر و خانواده قرار نگيرد، بهانه‌اي آورده و پاسخ رد مي‌دهند.
در صورتي كه طرفين راضي به ازدواج باشند، پس از يك تا پنج روز، مادر داماد، چند نفر از بستگان و اطرافيان خود را دعوت مي‌كند و به اتفاق ايشان يك گردنبند يا مدال طلا، يك حلقه انگشتري، يك دست خلعت (لباس)، مبلغي وجه نقد و مقداري ميوه و شيريني به عنوان <دست قولي> بر مي‌دارند و به خانه دختر مي‌روند و همه را به مادر عروس تحويل مي‌دهند، مادرعروس نيز پس از رفتن مهمان‌ها، هدايا را به دخترش مي‌دهد.
پرداخت كليه مخارج سه شبانه‌روز عروسي در جزيره، برعهده داماد است. داماد وظيفه دارد مخارج عروسي را سه روز قبل از آغاز مراسم، به خانه عروس برساند. علاوه بر مخارج جشن عروسي، تهيه تمام لباس‌هاي عروسي نيز با داماد است.
در رابطه با مهريه، بايد اشاره كرد كه پدر عروس مبلغ مهريه را به‌طور نقدي دريافت مي‌دارد و تعداد سكه‌هاي طلا را در سند ازدواج ثبت مي‌كنند. مهريه دختر زيبا، در روستاهاي جزيره، بيشتر از شهر است و از طرفي مهريه دختر يك خانواده ثروتمند كه مقداري هم طلا از قبيل النگو، انگشتري، گوشواره، گردنبند و... همراه خود به خانه داماد مي‌برد، به مراتب بيشتر است. البته اگر داماد از بستگان عروس باشد، يا عروس و داماد در يك محله زندگي كنند و بالاخره دختر و پسر، موردپسند و دلخواه يكديگر قرار بگيرند، مبلغ مهريه كمتر خواهد بود تا يك فرد غريبه كه ساكن محله ديگر شهر باشد و نسبتي هم با عروس و خانواده‌اش نداشته باشد.>

علی نقی نجاری پور بازدید : 113 جمعه 01 فروردین 1393 نظرات (0)
رسم زیبا و باشکوه بردن لباس عروس یا همون ساخت یا به لهجه ی شهرویی رَک




هموطو که بیشتر شما عزیزون ادونی ، آماده کردن لباس عروس وظیفه ی خانواده ی دومادن و معمولن آماده کردن لباس برای عروس خیلی زودتر از مراسم عقد و ایجور چیزو شرو ابوت یعنی همون زمونی که چوک عاشق دخت بو و هر دو خانواده از ایی شوفهمی که عروس خانواده ایشو چه کسین دگه خانواده دوماد شروع به دوختن لباس برای عروس اکنن.




از دوخت انواع شلواروی بندری بگه تا انواع لباس های دگه و از ایجور چیزو . خلاصه بعد از اینکه کار دوختن لباس عروس به اتمام رسی کم کم موقع عروسی و بردن لباس ارست . تمام لباسویی که به عروس شودوختی خیلی با نظم و ترتیب خاصی بسته بندی اکنن و همه داخل صندوق های لباس قرار ادن تا آماده بردن به خونه ی عروس بووت.



شاو قبل از بردن لباس هم زنوی محله برای دیدن و تماشای لباس های عروس ارن خونه ی دوماد تا قبل از بردن لباس نگاه بکنن که خانواده ی دوماد به عروس آینده خو چه درست شوکردن.



حالا نوبت بردن لباس یا همون ساخت ابو که ایی رسم یکی از زیباترین مراسم در عروسی جنوبین . معمولن مراسم بردن رَک یا ساخت همراه با نواختن گروه سازی و رقص و پایکوبی مردم همراهن . بردن ساخت از خونه ی دوماد شروع ابوت و در طول مسیر همه رقص و پایکوبی اکنن و تا به خونه ی عروس ارسن و صندوقوی لباسی وارد خونه ی عروس ابوت و بعد که لباسو وارد خونه ی عروس بو ، دوباره صندوق رَِکی باز اکنن و همه ارن تماشا و در نهایت مراسم بردن لباس به پایان ارست . همیشه رسمن که صندوق لباس رو سر اعضای خانواده دوماد بووت و اوشو لباسو بوورن خونه عروس . اوجان که خیلی دیدن شه و چمک کردن مردم خیلی زیبان با نوای خش ساز .

انشاالله عروسی خودتو


راستی تا یادم نرفتی بگم که مراسم بردن لباس عروس روز چارشنبه انجام اگنت یعنی یه روز قبل از عروسی

علی نقی نجاری پور بازدید : 159 جمعه 01 فروردین 1393 نظرات (0)

 

مسجد گله داری واقع در بخش مرکزی شهرستان بندر عباس ویکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این مسجد در سال ۱۲۹۶ هجری قمری در شهر بندرعباس ساخته شده و دارای صحن ، شبستان و مناره است . شبستان بزرگ مسجد دارای ۳۶ ستون مزین به گچبری است . این بنای تاریخی در وسط شهر بندر عباس قراردارد.

 

آرامگاه امام زاده سیدمظفر   :

این آرامگاه از زیارتگاه های عمده بندرعباس و استان هرمزگان محسوب می شود. امامزاده سید مظفر از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) می باشد كه از سالیان دور مورد توجه عموم مردم، خصوصا مردم استان هرمزگان بوده و هر ساله پذیرای زائران بیشمار مشتاق خود می باشد.

آرامگاه امام زاده سید مظفر؛ بندر عباس؛ عکس از آنوبانینی

آرامگاه با چهار مناره؛ اوج زیبایی را به نمایش گذاشته است. برخلاف سایر آرامگاه ها و زیارتگاه های کشور؛ این زیارتگاه فاقد آینه کاری بوده و تماما با کاشی های زیبا منقوش شده است.

 

معبد هندوها:

یكى از آثار جالب توجه بندرعباس، معبد هندوها است كه در خیابان امام خمینى بندرعباس قرار دارد. ساختمان این معبد، در سال 1310 ه. ق. در زمان حكومت محمد حسن خان سعدالملك حاكم وقت بندرعباس، از محل جمع آورى هدایاى هندوها، توسط تجار هندى ساخته شده است.



معبد هندوها؛ بندرعباس


اساس ساختمان این معبد عبارت است از یك اتاق چهارگوش میانی كه بر روی آن گنبدی قرار گرفته. سبك معماری این گنبد را مقرنس های پیرامون آن نه تنها از دیگر گنبدهای موجود در سواحل خلیج فارس، بلكه از گنبدهای سراسر ایران متفاوت می سازد.

طرح این بنا كاملا از معماری معابد هندی متاثر است. این معبد از جمله نشانه های معدود تاریخی بندرعباس است كه توجه هر تازه واردی را به خود جلب می كند.

منابع:

*زنده دل، دستیاران ، حسن. (مجموعه کتابهای راهنمای جامع ایرانگردی استان هرمزکان) ج۱. چاپ وانتشار سال ۱۹۹۸ میلادی

*سایت جامع گردشگری ایران


علی نقی نجاری پور بازدید : 156 جمعه 01 فروردین 1393 نظرات (0)

پل لاتیدان واقع در بخش مرکزی شهرستان بندر عباس و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. پل لاتیدان این پل در مسیر جاده لار به بندر عباس قرار دارد. این پل که به پل کول نیز معروف است در ۵۰ کیلومتری غرب شهر بندرعباس بر روی رودخانهٔ کول قرار دارد . این پل با داشتن حدود ۲۰۰ دهانه و ۱۵۰۰ متر طول طویلترین پل قدیمی در ایران محسوب می‌شود. قدمت آن به اواخر دوره صفویه و اوائل دوره افشاریه بر می‌ گردد.

 

بر خلاف پل‌های دیگر دوره صفویه که آجری هستند این پل از سنگ بدون شکل ساخته شده و از طویل‌ترین پل‌های ایران است. این پل دارای صد دهانه بوده که در حال حاضر ۳۳ دهانه آن باقی مانده‌است.در میان آن‌ها چشمه تاق‌هایی در دو طبقه تعبیه شده‌اند. بنای این پل از عالی‌ترین طرح‌های پل‌سازی ایران قدیم محسوب می‌شود.

منبع:

  • زنده دل، دستیاران ، حسن. (مجموعه کتابهای راهنمای جامع ایرانگردی استان هرمزکان) ج۱. چاپ وانتشار سال ۱۹۹۸ میلادی.
  • دریانیوز

علی نقی نجاری پور بازدید : 165 جمعه 01 فروردین 1393 نظرات (0)


 

آب گرم گنو چشمه آب معدنی گنو در فاصله ۳۴ کیلومتری شمال شرقی شهر بندرعباس واقع در بخش مرکزی شهرستان بندر عباس و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.

 

 

این چشمه آب معدنی در کناره راه بندرعباس به سیرجان واقع شده‌است. این چشمه در دره ای قرار دارد که کوه گنو و ارتفاعات سخت آهکی‌اش از شمال و جنوب آن را در بر گرفته است.

 

 

از آب این چشمه، جهت آبیاری نخلستان و استحمام استفاده می‌شود. آب چشمه گنو از دسته آبهای گوگردی خیلی گرم، کلر و سولفات، کلسیک گوگردی محسوب می‌شود.

این چشمه دو استخر زنانه و مردانه نسبتاً بزرگ دارد که به تأسیساتی مانند چندین رواق کوچک برای استراحت و اقامت مسافران، محل فروش نوشیدنی و غیره تجهیز شده‌ است. محوطهٔ اطراف چشمه پر از درختان نخل زیبا و سبز است. پساب این چشمه پس از خارج شدن از استخرها مانند رودخانه کوچکی پس از طی چند کیلومتر با آب نسبتاً‌ زیادی به صورت آبشار کوچکی به پایین سرازیر می‌شود.

منبع

  • زنده‌دل، دستیاران، حسن. (مجموعه کتابهای راهنمای جامع ایرانگردی استان هرمزگان)، ج۱. چاپ وانتشار سال ۱۹۹۸ میلادی.
  • دریانیوز

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شما اهل کدام شهر استان هرمزگان هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 52
  • کل نظرات : 25
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 51
  • آی پی دیروز : 102
  • بازدید امروز : 55
  • باردید دیروز : 218
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 12
  • بازدید هفته : 55
  • بازدید ماه : 1,297
  • بازدید سال : 21,407
  • بازدید کلی : 225,798
  • کدهای اختصاصی