loading...
بهشت هرمزگان
علی نقی نجاری پور بازدید : 356 چهارشنبه 21 خرداد 1393 نظرات (1)

"دهتولوک" یا "دختولکو" نام عروسکی متعلق به استان هرمزگان است که با پارچه ساخته می شود. "دهتو" در زبان محلی به معنی دختر و "لوکو" به معنی کوچک است. این عروسک توسط دختران روستایی به نام "شیب دراز" در جزیره قشم ساخته شده است.

علی نقی نجاری پور بازدید : 763 شنبه 17 خرداد 1393 نظرات (1)

به گزارش لنگه نیوز شهرستان بندرلنگه معادل ۸۲۱۰ کیلومتر مربع و ۱۱،۵ درصد خاک استان هرمزگان را شامل می شود و دارای چهار نقطه شهری به نام های بندرلنگه ، کنگ ،بندر چارک و کیش می باشد.از نظر توپوگرافی شهرستان بندرلنگه دارای دو شیب عمومی است یکی غربی – شرقی که امتداد کوههای موازی است […]

به گزارش لنگه نیوز شهرستان بندرلنگه معادل ۸۲۱۰ کیلومتر مربع و ۱۱،۵ درصد خاک استان هرمزگان را شامل می شود و دارای چهار نقطه شهری به نام های بندرلنگه ، کنگ ،بندر چارک و کیش می باشد.از نظر توپوگرافی شهرستان بندرلنگه دارای دو شیب عمومی است یکی غربی – شرقی که امتداد کوههای موازی است و دیگری شمالی – جنوبی با شیب کوهپایه ای که میل به ساحل دریا دارد.این عکس ها توسط یک گردشگر آمریکایی در سال ۱۳۴۵ گرفته شده است.

 

 

roz451 عکس های قدیمی از زندگی مردم بندرلنگه درسال 1345


علی نقی نجاری پور بازدید : 154 شنبه 17 خرداد 1393 نظرات (0)

بارندگی شدید روز جمعه در بندرعباس موجب آب گرفتگی خیابانهای این شهرو کندی تردد خودروها شده است.
به گزارش منابع خبری، بمنظور تخلیه آب واحدهای مسکونی شهر بندرعباس 10 اکیپ اعزام شده است.
بیشترین آبگرفتگی منازل از محله سنگ کن درحاشیه بلوار ساحلی خلیج فارس، محله 22 بهمن، نایبند جنب ورزشگاه، محله مغ پیرمرد و بلوار امام حسین(ع) گزارش شده است.
به دلیل طغیان خورهای بندرعباس که آبهای ناشی از بارندگی این شهر و حاشیه آن را از شمال به جنوب به دریا منتقل می کنند تردد در اکثریت خیابانها و محله های اطراف آنها با سختی انجام می شود.
همچنین اداره کل هواشناسی هرمزگان توصیه کرده باتوجه به احتمال سیلاب در مناطق شرق و شمالی این استان مردم از رفتن و قرارگیری درحریم رودخانه ها خوداری کنند.
گزارش های دریافتی از برخی شهرها و روستاهای هرمزگان حاکی ازآبگرفتگی وطغیان برخی رودخانه ها است طوریکه به برخی از جاده های روستایی نیز آُسیب هایی وارد شده است.
عکس های عبدالحسین رضوانی عکاس ایسنا از از بندعباس را در زیر می بینید.






علی نقی نجاری پور بازدید : 164 شنبه 17 خرداد 1393 نظرات (0)
مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران از مرگ یک خرس سیاه آسیایی که یگ گونه در معرض انقراض و در لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت است در شهرستان رودان هرمزگان خبر داد.
 
کیوان هوشمند در گفتگو با مهر، با بیان این مطلب افزود:  ساعت ۲۱ شب گذشته  یک خرس سیاه آسیایی بر اثر برخورد با یک خودروی سنگین در جاده زیارتعلی شهرستان رودان در محدوده گردنه مهتابی در استان هرمزگان کشته شد.
 
به گفته وی، خرس مذکور که یک خرس سیاه بالغ بوده تا مدتی پس از برخورد با خودرو همچنان زنده بوده و سعی داشته خود را از حاشیه جاده به سمت کوه بکشاند.


 
هوشمند اظهار داشت: پس از اطلاع از حادثه محیط بانان و دامپزشک بلافاصله عازم محل شده و به جستجو پرداخت اند اما خرس را در حالی یافتند که حیوان تلف شده بود.
 
مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران تصریح کرد: لاشه این خرس سیاه جهت بررسی های بیشتر به آزمایشگاه بانک ژن استان هرمزگان منتقل شده است.
 
خرس سیاه آسیایی هم اکنون در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN RED LIST) در طبقه در آستانه انقراض (CR) قرار دارد و هیچ آمار مشخصی از تعداد اندک باقیمانده جمعیت این گونه در کشور در دست نیست.

علی نقی نجاری پور بازدید : 110 پنجشنبه 14 فروردین 1393 نظرات (0)

 


مهر گزارش می دهد؛

 

بندرعباس - خبرگزاری مهر: خشکسالی و گرمای بیش از حد هوا میزان مصرف آب در شهرهای استان هرمزگان را افزایش داده و از همین رو مسئولان نسبت به وقوع بحران کمی آبی در این استان هشدار جدی داده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، مردم هرمزگان در ماه مبارک رمضان روزهای بسیار گرمی را پشت سر می گذارند، گرمایی که در برخی روزها به 50 درجه نیز می رسد و این گرمای هوا افزایش مصرف آب و برق را در این استان به همراه داشته است.

کم آبی مشکلی است که از گذشته های دور با نام استان هرمزگان اجین شده و به علت کمبود بارندگی همواره ذخایر سدهای این استان با کمبود مواجه بوده است.

برداشت بی رویه از منابع آب زیر زمینی نیز کاهش سطح آبهای زیرزمینی در هرمزگان را به همراه داشته و همین مشکلات موجب شده تا مسئولان نسبت به بحران کم آبی در روزهای بسیار گرم تابستان 91 هشدار دهند.

 


ادامه مطلب رو فراموش نکنید



علی نقی نجاری پور بازدید : 141 پنجشنبه 14 فروردین 1393 نظرات (0)


جعفر آباد بخش هشت بندی شهرستان میناب تنها روستای کپر نشین کشور همچنان در انتظار توجه مسئولان محترم استان هرمزگان 

جعفر آباد بخش هشت بندی شهرستان میناب تنها روستای کپر نشین کشور همچنان در انتظار توجه مسئولان محترم استان هرمزگان

روستای جعفر آباد دهستان چراغ آبادبخش هشت بندی شهرستان میناب تنها روستای کپر نشین بخش هشت بندی می باشد که با مشکلات بسیاری روبروست.

 



علی نقی نجاری پور بازدید : 75 جمعه 01 فروردین 1393 نظرات (0)

حمل ونقل دريايي ساحل نشينان قشم


ساحل نشينان درياهاي جنوب ايران، سالهاي سال با مرزنشينان خاكهاي ديگر

آشنايي ورفت و آمد وآميزش داشته اند ، راه اين آشنايي دريا بوده است و وسيله 

، همان جهاز هايي كه بوميان خود مي ساختند و به آب مي انداختند و اگر امروزه 

به جهاتي رفت وآمدها محدود شده زماني بوده است كه از هر بندر وآبادي كه

 پناهگاهي براي جهازات داشته بوم هاي كوچك وبزرگ بادبان ميكشيدند و هرچند

وقت يكبار عازم ديار دور ونزديك مي شدند . با همان سياق وروش افسانهاي

يعني تن به موج وقضا سپردن ودل شير داشتن و واهمه نكردن .

 

      


هدف اين رفت وآمدها سير كردن شكم بوده ، نه عياري و بهادري و مقصدشان سواحل افريقا در درجه اول وبعد سواحل هند. جهازاتي كه چنين راه هاي دور ودرازي مي رفتند كارشان حمالي و كرايه كشي بوده است . و اي بسا كهد براي پيداكردن  كار ومعاش مدتها خالي روي درياهاي غريب راه مي سپردند  و پرسه مي زدند و در كناره هاي نا آشنا پهلو مي گرفتند ، به هر صورت جهازات ايراني معمولا سواحل افريقا را در چنين مسيري مي پيمودند.

ابتدا عازم مسقط و سپس خاك يمن مي شدند و بعد مكلا را پشت سر گذاشته به مرز سومالي مي رسيدند و بعد به موگاديشو پايتخت سومالي وارد مي شدند و بالاخره از كشماير ،قلندي ،گامبي،بمباسه زنگبار و دارالسلام رد شده به تانگانيكا  ميرفتند وبيشتر وقتها تا آخرين حد جزيره "بيجو" راه مي سپردند اين مسير را يك لنج از مقصد يعني جزيره قشم يا هنگام تا سواحل افريقا يك ساله طي طريق مي كرده است. 

گاهي وقتها جهازات به سواحل هند سفر مي كرده اند ، در چنين سفرهايي جهازات همه در ابتدا در لنگرگاه جزيره هنگام پهلو مي گرفتند و از آنجا به طرف جاسك راه مي افتادند ، از جاسك تا "گوك سر" توقفي در كار نبوده و بعد به ميداني و كنارك وچابهار و بالاخره به گواتر مي رسيدند و از آنجا به خور ميان وبالاخره به آبهاي كراچي وبمبئي .

لازم به يادآوري است كه در برابر هر ده لنج كه به آفريقا سفر ميكرده يك كشتي هم به هند نمي رفته.

جزيره قشم در حواشي ساحل شمالي داراي لنگرگاههاي مناسبي است كه از آنها مي توان به عنوان پل ارتباطي قشم با ديگر خشكيها نام برد ، اهميت ونقش هر يك از اين توقفگاهها در دوران هاي مختلف متفاوت بوده است ، مثلا "دماغه ي باسعيدو ولافت شايد قديميترين پل ارتباطي جزيره قشم با سواحل دور و نزديك و وخاكهاي ديگر كشورهاي عرب و خاور دور بوده است " وجود آثار قديمي واسكله سنگي دليل آن است " بندر گاههاي دولاب وگوران نيز كه در سواحل شمالغربي جزيره واقعند از مراكز عمده خدمات رساني و حمل ونقل دريايي بوده است" در حال حاضر اهميت گذشته خود را از دست داده اند ".

بندر قشم ودرگهان نيز به عنوان محل تجمع و مركزيت امور سياسي ونظامي همواره نقش بسزايي داشته اند ، در يك صد ساله اخير كليه امور مهم تجاري و حمل ونقل دريايي از طريق همين لنگرگاه ها صورت گرفته است .

در حاشيه ي سواحل جنوبي جزيره نيز بندر گاه هاي متعددي وجود دارند كه عبارتند از : سوزا،شيب دراز ،سلخ وچندين لنگرگاه ديگر. 

منبع:

*قشم، جزيره اي آشنا ... تاليف :رحمت الله پاكدامن1364

علی نقی نجاری پور بازدید : 164 جمعه 01 فروردین 1393 نظرات (0)

اولين مدرسه ها در جزيره قشم

 

تا قبل از سال1303 هجري شمسي در جزيره قشم آموزش به صورت سنتي بود و افراد در مكتبخانه ها و دار العلوم  تحصيل مي نمودند و  دبستان بصورت امروزي نبود، تا اينكه  در سال 1303 هجري شمسي آقاي حكمت رئيس اداره معارف بندر و جزاير به اتفاق حكمران بوشهر طي سفري كه به جزيره قشم داشتند تصميم به تاسيس اولين دبستان در اين جزيره گرفتند ، ايشان در  منزل آقاي صالحي  جلسه تشكيل دادند واز آقاي شيخ صالح اميري حاكم قشم خواستند تا براي تاسيس دبستان افرادي را معرفي نمايند از سوي حاكم قشم آقاي علي كريمي  بدين سمت معرفي گرديد،بنا به توصيه امين التجار كنتراتچي خاك سرخ هرمز وكيل شيخ احمد گله داري ، آقاي علي بن احمد معرفي گرديد. در سال 1304 هجري شمسي دبستان ملي محمديه قشم به مديريت علي ابن احمد تاسيس  گرديد، در آن زمان نور علي باستي رئيس معارف بندر عباس بود، وسايل مورد نياز از طرف اداره معارف بندر عباس فرستاده شد در كلاس اول كتاب دستور اميد و در كلاس دوم كتاب ناصر ومنصور تدريس مي شد. اين دبستان به معلمي آقاي عبدالعلي زيارتي آغاز به كار نمود، بدين ترتيب  دبستان ملي محمديه قشم در خانه شيخ محمد شيخ ابراهيم شيخ عبدالقادر حاجي رمضان  كه اجاره شده بود با شش شاگرد بنامهاي : عبدالسلام كريمي ، تراب ذاكري ، علي جدي ، ابوالقاسم اعتمادي ، علي نقشبندي و علي قنبري در سال 1304 هجري شمسي رسما شروع به كار كرد . اقامت آقاي زيارتي در قشم زياد طول نكشيد  و ميرزا عبدالعلي عصفوري  به معلمي اين دبستان استخدام وشروع به كار نمودند ، اواخر سال 1305 هجري شمسي حكم استخدامي آقاي علي كريمي قشمي با حقوق ماهيانه هفتاد ريال صادر گرديد در اين زمان دبستان محمديه قشم چهارده نفر دانش آموز داشت.همزمان با تاسيس اين دبستان، دبستان ملي هرمز نيز افتتاح گرديد  و داراي چهار كلاس بود. مدير اين دبستان آقاي اعتدالي و معلم آقاي علي كريمي ويك خدمتكار به نام كربلايي كنار در اين دبستان مشغول به كار بودند ،حقوق معلمان ومدير و مستخدم از ماليات خاك سرخ هرمز به وسيله امين التجار پرداخت مي شد.

 در سال 1320 هجري شمسي حاج محمد تقي بلوكي خانه شخصي خود را براي دبستان وقف نمود  و از آن سال دبستان محمديه به دبستان بلوكي قشم تغيير نام يافت و اجازه ي تاسيس كلاسهاي پنجم وششم نيز از اداره متبوعه دريافت كرد . در آن سالها امتحان كلاس چهارم  به صورت نهايي و با حضور ناظر اعزامي اداره معارف بوشهر انجام مي گرفت. وفارغ التحصيلان اين دبستان افراد سرشناسي در حد مملكتي و منطقه اي شدند كه موقعيت خود را مديون اين دبستان و معلمين آن مي دانند.ميزان حقوق اوليه اين معلمان در سالهاي اوليه از پنجاه تا هفتاد ريال تجاوز نمي كرد، در سال 1315 هجري شمسي اين حقوق به يكصد هفتاد ريال رسيده بود .  در سال 1329 هجري شمسي آقاي سيد حسين عابدي به رياست فرهنگ قشم انتخاب شد، در سال 1330 منزل آقاي مشايخي در كنار دبستان بلوكي اجاره و دبستان دخترانه به نام دبستان دخترانه ثريا قشم تاسيس و شروع به كار كرد  و در سال 1332 هجري شمسي خانم سيده رقيه عابدي اولين معلم زن قشم در اين دبستان مشغول به تدريس شدند. لازم به ذكر است اولين دبيرستان به نام پهلوي در سال 1343 هجري شمسي با بيست وپنج شاگرد به مديريت آقاي عبدالعزيز اسعدي تاسيس شد دبيرستان پهلوي پس از انقلاب به دبيرستان محمدي قشم تغيير نام يافت.اولين مدرسه راهنمايي پس از اينكه مقطع راهنمايي جزء مقاطع رسمي آموزش وپرورش شد در سال 1350هجري شمسي در قشم تاسيس گرديد. و اين بود شروع آموزش وپرورش به صورت رسمي در جزيره قشم البته ياد آور شوم  چند سالي بعدتر در روستاهاي بزرگ قشم نيز دبستانها تاسيس گرديدند كه مي توان به دبستانهاي : درگهان ، رمكان ، لافت و طبل و دولاب و باسعيدو وغيره ...اشاره كرد كه بيشتر در آن موقع در خانه هاي شخصي كه اهالي واگذار كرده بودند داير بوده ، كه در اينجا لازم است دعايي بنماييم: خداوند بانيان ومعلمان و همه كساني كه در تاسيس اين مدارس نقشي داشته اند همراه صالحين واولياء محشور بفرما. آمين

منابع:

-حيات فرهنگي استان هرمزگان –نوشته: آقايان محمد عبداللهي و بهمن صمدي

-قشم نگيني بر خليج فارس –نوشته: خانم فاطمه دژگاني

علی نقی نجاری پور بازدید : 109 جمعه 01 فروردین 1393 نظرات (0)

ساحل نشینان خطه ی خلیج فارس برای تعیین ایام سال تقویمی دارند که امروزسه شنبه ( سه شنبه 29/4/89) اولين روز از اين سال بومي مي باشد كه روز اول آن به نوروز معروف است وآداب و رسومي داردكه ساحل نشينان هر سال در اين روز«نوروز»انجام مي دهند طي سالها اين رسوم بين سا حل نشينان مرسوم بوده كه بعضي از آنها كم رنگ شده ولي در روستاهاي ساحلي هنوز ادامه دارد از معدود آدابي كه اجرا مي شودعبارتند از : 1- رفتن اهالي به دريا و آبتني كردن كه معمولا خانمها شب نوروز و آقايان روز نوروز به دريا رفته و آبتني مي كنند به طوري كه ساحل مملو از جمعيت شده، لازم به ذكر است طي باورهايي كه بوميان دارند اينست كه مي گويند در نوروز آب تمام چاه ها و چشمه ها به درياها مي ريزند و آب دريا در اين روز به اذن خدا شفابخش شده وامراض بهبود مي يابند. 2- افراد قبل از آبتني كردن پياز و كنگ ياخرك(ميوه نارس درخت خرما) به دريا مي ريزند ،در اين خصوص باورهايي هست بعضي مي گويند اين خوراكي براي ماهيان وآبزيان است وبعضي مي گويند باريختن پياز عروسهاي دريايي( گويش محلي: دول وگلك) به ساحل نمي آيند و راحت مي شود آبتني كرد. 3- در روز نوروز اهالي با خاك هرمز( گويش محلي: گلك) درب و پنجره ها و شاخهاي بز و گوسفندهايشان و حتي سينه بچه هايشان را علامت گذاري كرده و بعد براي آبتني به دريا مي روند 4- در روز نوروز اهالي سر كار نمي روند ، صيادان و دريانوردان به دريا نرفته و صيادان مي گويند امروز ماهيان آزادند و نبايد آنها را صيد كرد . 5- در اين روز اهالي لباس نو پوشيده و خانه ها را تميز كرده . 6- بز و گوسفند ذبح مي كنند و نهار را مانند اعياد فطر وقربان گوشت مي خورند. اين معدود آداب و رسومي بود كه در غرب جزيره قشم انجام مي شود شايد رسوم ديگري باشد كه در ديگر مناطق ساحلي انجام شود. اين سال شامل چهار فصل بوده كه عبارتند از : 1- شهريماه ، اين فصل يكصد روز مي باشد 2- زمستان ، اين فصل هم يكصد روز است. 3- جووا، كه باز يكصد روز بوده 4 – گرما ، فصل گرما برخلاف سه فصل ديگر 65( شصت وپنج ) روز است . روزهاي هر فصل را به ده روز ده روز تقسيم كرده و كه به ترتيب ده روز اول را " دهي " و ده روز دوم را " بيستي " و ده روز سوم را " سيي " و الا آخر. مثلا مي گويند « چهلي شهريماه» يا «پنجاهي زمستان» يا «هفتادي جووا» و يا «بيستي گرما». از تقسيم بندي اين سال به فصل ها و دهه هاي گوناگون براي دانستن زمان دقيق وزيدن بادها و باران هاي ي فصلي و موسمي ميباشد كه دريانوردان ،صيادان و كشاورزان با اين محاسبه، زمان دقيق وزيدن بادها را دانسته ، مثلا زمان وزيدن باد موسمي شمال هشتادي ، يا سرماي هشتادي زمستان و غيره ... را دقيقا متوجه شده و دريانوردان وصيادان به دريا نرفته و از وقوع حوادث احتمالي جلوگيري مي كنند و كشاورزان فصل كاشت وبرداشت محصولات را دقيقا متوجه مي شوند.

منابع:

-تحقيق و پژوهش از بزرگان محل

علی نقی نجاری پور بازدید : 1056 سه شنبه 27 اسفند 1392 نظرات (0)

در عید نوروز مردم میناب پیشانی  و شاخ گاو و گوسفند ان و همچنین در منازل را با گلک (:گل سرخ)رنگین می سازند ودر این راستا بر این باورندکه زمین روی شاخ گاو ماهی قرار دارد و نوروز روزی است که گاوماهی برای رفع خستگی زمین را از این شاخ به آن شاخ منتقل می سازد و احیانا نوروز اگر زلزله ای رخ می داد آن را در اثر جابجا شدن  زمین از یک شاخ به شاخ دیگر گاو می دانستند  نوروز اگر زمستان پر بارانی داشته باشد، فرح بخش و نشاط انگیز است  و سبزه و گیاهان زینت بخش فضای دشت و دمن خواهد بود.

در دوران گذشته  در شب و روز فروردین وسایل منزل از جمله:کوزه های سر شکسته ،حصیر و بوریا را که کهنه شده بودند دور می ریختند و سپس به انتظار رؤیت رنگین کمان می ماندند و بر این باور بودند که هر گاه در آسمان رنگین کمان بیاید سال تحویل داده است و آنگاه به پیشانی حیوانات گلک(: نوعی گل سرخ رنگ) می زدند و پیرزنان و پیر مردان نیز سر خود را حنا می زدند و زنان جوان نیز دست و پای خود را با حنا نقش و نگار می انداختند و سپس لباس نو می پوشیدند،زنان نقاب(برکه) نو به صورت می بستند و مردان نیز لنگ(نوعی شلوار مردانه)می پوشیدند و همگی بر چشمان خود سرمه می کشیدند و به همدیگر مژد گانی می دادند.

در ایام نوروز در باغ های اطراف میناب (روستای محمودی و نصیرائی) و دیگر روستاها ؛ گلی به رنگ بنفش می روید که با نام  بهارکو (rako â bah) معروف است و معمولا دختر خانم ها و آقا پسرها آن گل ها را به بند می کشند و به گردن می آویزند.   

نویسنده: سهراب سعیدی


بقیه در ادامه مطلب

علی نقی نجاری پور بازدید : 126 شنبه 24 اسفند 1392 نظرات (0)

 بخش عمده‌ای از مساحت این استان را مناطق کوهستانی در برگرفته‌اند. کوه‌های این منطقه ادامه رشته کوه‌های زاگرس‌اند که به تدریج از شمال شرقی به جنوب شرقی امتداد می‌یابند. ادامه این رشته همراه با کاهش ارتفاع، به تپه ماهورهای آهکی، گچی و شنی منتهی شده و به زمین‌های پست ساحلی خلیج ‌فارس و دریای عمان متصل می‌گرد.

این ناحیه پست ساحلی، در اطراف تنگه هرمز وسعت بیشتری یافته، و شرایط مساعدی برای کشاورزی و صیفی‌کاری به وجود آورده است.با توجه به مشخصات اقلیمی و استقرار استان هرمزگان در منطقه فوق حاره‌ای، گرمی هوا مهم‌ترین پدیده مشهود اقلیمی آن است.

استان هرمزگان از مناطق گرم و خشک ایران است و اقلیم آن تحت تأثیر آب و هوای نیمه‌بیابانی و بیابانی قرار دارد.هوای نوار ساحلی در تابستان‌ها، بسیار گرم و مرطوب است و گاهی نیز دمای آن از پنجاه و دو درجه سانتی‌گراد تجاوز می‌کند. دمای متوسط سالانه این منطقه در حدود بیست و هفت درجه سانتی‌گراد است. 

از ویژگی‌های آب و هوایی استان هرمزگان، یک فصل طولانی گرم و یک فصل کوتاه خنک است. فصل گرم همراه با هوای شرجی نه ماه به درازا می‌کشد. فصل تابستان از اوایل اسفندماه شروع می‌شود؛ هوا رفته رفته رو به گرمی می‌رود تا این که گرما در تیر و مرداد به اوج خود می‌رسد. فصل خنک آن همراه با خشکی نسبی هوا، در حدود سه ماه طول می‌کشد. این فصل از اوایل آذرماه شروع می‌شود و تحت تأثیر توده‌های هوای خنک غربی قرار می‌گیرد.

دمای هوای این استان، در سردترین شب‌های سال، به ندرت به صفر درجه می‌رسد و در روزهای زمستانی، دمای آن معمولاً از ده درجه سانتی‌گراد بالای صفر پایین‌تر نمی‌آید. اصولاً آب و هوای این استان همانند آب و هوای نواحی بیابانی است و میزان بارش‌های جوی آن نیز فوق‌العاده اندک می‌باشد. در این منطقه، در حدود نه ماه از سال، بارندگی مهمی صورت نمی‌گیرد و قسمت عمده بارندگی آن نیز در یک یا دو نوبت به وقوع می‌پیوندد در همان موارد اندک هم،‌ بارندگی آن اغلب مانند باران‌های بهاری سیل‌آسا است و خسارات فراوانی به بارمی‌آورد. میزان رطوبت‌ نسبی در سواحل خلیج‌فارس عمدتاً بالا است و بین بیست تا صد درصد نوسان دارد.

علی نقی نجاری پور بازدید : 134 پنجشنبه 05 دی 1392 نظرات (0)

 

جاسک یکپارچه غرق در عزا و ماتم شد

به گزارش دوشنبه ایرنا،مردم ولایت مدارجاسک، اعم از زن و مرد، پیر و جوان، کودک و نوجوان که دیشب تاسوعا را تا پاسی از صبح به عزاداری شهدای کربلا پرداخته اند از ابتدای صبح با اجتماع در نقاط مختلف شهر، غم حسین(ع) را عزا گرفته اند. - حال و هوای شهر جاسک عاشورایی شده ،در هر کوچه و برزنی صدای ناله و نوحه به گوش می رسد و موسیقی آنها، صدای سینه و زنجیر، طبل و سنج و ارادت جاسکی ها به حسین(ع) شده است. - عزدارای بیش از 30 هیات و دستجات مختلف در قالب هیئت های سینه زنی، زنجیرزنی، روضه خوانی و تعزیه با سبک های مختلف و دهها مداح اهل بیت به همراه علاقمندان و سوگواران حسینی جلوه ای خاص به این شهرستان بخشیده است ...

مـتـن کـامـل در ادامــه مــطــلــب


اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شما اهل کدام شهر استان هرمزگان هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 52
  • کل نظرات : 25
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 37
  • آی پی دیروز : 102
  • بازدید امروز : 40
  • باردید دیروز : 218
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 12
  • بازدید هفته : 40
  • بازدید ماه : 1,282
  • بازدید سال : 21,392
  • بازدید کلی : 225,783
  • کدهای اختصاصی