loading...
بهشت هرمزگان
علی نقی نجاری پور بازدید : 362 شنبه 16 اسفند 1393 نظرات (3)

گزارش تصویری از رزمایش گردان های الی بیت المقدس در میناب

 

سرهنگ پاسدار حبیب الله سهرابی فرمانده سپاه ناحیه میناب گفت: رزمایش بزرگ الی بیت المقدس با شرکت بیش از یک هزار نفر از بسیجیان شهرستان میناب در منطقه  کلاوی برگزار شد.

وی اظهارداشت: در این رزمایش دو روزه بسیجیان با اجرای تاکتیک های عملیاتی، رزمی، دفاعی و شرکت در کلاس های حفاظت، سلاح شناسی، عقیدتی، بصیرتی و… توانمندی خود را برای دفاع از این مرز و بوم به نمایش در آورد.

فرمانده سپاه ناحیه میناب خاطر نشان کرد:هدف از برگزاری این رزمایش افزایش توان رزمی نیروهای بسیجی و آمادگی در مقابله با دشمن و بلایای طبیعی می باشد


.

 

 

 

 

 

 

 

 

علی نقی نجاری پور بازدید : 326 سه شنبه 20 خرداد 1393 نظرات (0)

بیماری جاروی جادوگر که در دهه اخیر صدها هکتار باغ زیر کشت لیمو در شرق هرمزگان را از بین برده است، این‌بار در سکوتی قابل تامل بلای جان درختان کرت بشاگرد شده است.

به گزارش بولتن نیوز،  از بشاگرد واقع در بخش شرقی هرمزگان، کِرِت (kerat) با نام علمی Acacia ehrebergiana با فرم درختچه‌های بزرگ و کوچک است که به فرم درخت کوچک با یک تنه و ارتفاع حدود 5 متر در مناطقی همانند بشاگرد نیز روییده می‌شود.

شاخه‌های این درختچه خاردار و برگ‌هایش دو شانه‌ای زوج هستند، هر برگ آن معمولا دارای یک یا دو جفت شانه است.

گل‌های آن نیز به مقدار چندین عدد تشکیل گل آذین کروی می‌دهند که از محل زاویه برگ و شاخه بیرون می‌آیند، گل‌ها زرد درخشان و معطر است.

نیام یا میوه آن باریک و بلند و موجدار است، غالبا به رنگ سبز مایل به قرمز است که پس از شکفته شدن دانه‌ها با بند ناف خود به وسیله پوسته میوه آویزان می‌گردند.

این گونه عمدتا در دامنه‌های رو به جنوب ارتفاعات کمتر از یک هزار و صد متر مشاهده می‌شود و در شرایط سخت رویشگاهی جایی که گرما و خشکی منطقه به اوج خود می‌رسد و هنگامی که خاکی بر روی سنگ مادری باقی نمانده بردباری نشان داده و ظاهر می‌گردد.


شاخه‌های درخت کرت قبل از آفت




علی نقی نجاری پور بازدید : 496 جمعه 16 خرداد 1393 نظرات (0)

جلگه میناب 100 هزار به بالا عمر داشته و  زیستگاه انواع حیوانات وحشی مخصوصا پرندگان بوده است و همچنین تنوع نژادی طیور منطقه و فرم و شکل خاص برخی از آنها که بی شک منحصر بفرد میباشند ، باعث شده بنده بی تردید منطقه میناب را یکی پیداشگاه های طیور در دنیا بدانم و سعی خواهم نمود این فرضیه را به اثبات برسانم .  

  جنگاندن خروس در میناب قدمتی کهن دارد و  غالب  روستائیان در کاشانه خود از نسلهای جنگی نگهداری میکنند ، در این قسمت از مقاله ، بنده یکی از پرورش دهنده گان خروسهای جنگی را که بیش از ده سال است در امر یافت نژادهای جنگی ایرانی به بنده کمک رسانده و   انسان بسیار شریفی نیز میباشد را به شما معرفی مینمایم . 




علی نقی نجاری پور بازدید : 293 جمعه 16 خرداد 1393 نظرات (1)

جهله
این کوزه با توجه به ویژگی، فرم خاص و سایر مواد افزودنی موجود در گل سفال (خاکستر)، در خنک نگه داشتن آب کارائی خارق‌العاده ای دارد، جهله قرن‌ها فرم باستانی خود را حفظ نموده است همواره...
 
جهله، نمادی از سرزمین گرم هرمزگان

میراث فرهنگی زنده ملل دنیاست. هنری که ریشه در تاریخ، فرهنگ، هنر و مذهب سرزمینش دارد. ایران ما به جهت سابقه تاریخی و پیشینه فرهنگی جزء معدود کشورهای جهان است که بیش از 5 هزار سال قدمت تاریخی دارد و شاخص‌ترین گواه آن آثار باستانی و میراث فرهنگی و صنایع دستی آن است که از گذشتگانمان به یادگار مانده است. غنای آثار، آئینه ای از غنای فرهنگی، هنری و تاریخی این سرزمین پهناور است که در جای جای آن می‌توان این آثار را مشاهده کرد و در آن به جستجو نشست. جهله سازی شاخه ای از تولیدات سفالگری منطقه شهوار میناب در استان هرمزگان است.



علی نقی نجاری پور بازدید : 213 جمعه 16 خرداد 1393 نظرات (0)


چندی پیش تعدادی فسیل از خانواده گاوهای دریایی در منطقه میناب کشف شد که دفتر موزه تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در حال بررسی بروی این فسیل های ارزشمند است.

فرشاد فتاحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت:این فسیل ها از خانواده گاوهای دریایی و از راسته ˈ سیرنیا ˈ هستند که اجدادشان در دوره حاضر در دریای عمان زندگی می کند

.

علی نقی نجاری پور بازدید : 307 جمعه 16 خرداد 1393 نظرات (0)

                               

به مناسبت 10 اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس مسابقات (پاراموتور)قهرمانی کشور با همکاری اداره ورزش و جوانان شهرستان میناب،شهرداری میناب،هیئت ورزش های هوایی استان با شرکت نمایندگانی از  استانهای هرمزگان ،فارس،اصفهان در دهکده ورزشی ،تفریحی و گردشگری روستای نوبند قدیم با حضور مردم علاقمند به ورزش های هوایی،  در دو نوبت صبح و عصر در دهکده ورزشی ،تفریحی و گردشگری  روستای نوبند قدیم برگزار شد. 



علی نقی نجاری پور بازدید : 259 جمعه 16 خرداد 1393 نظرات (0)

 

هادی رضایی مسئول ثبت رکورد ورزشی کشور گفت : آرش احمدی طیفکانی موفق شد در رو پایی سرعتی و در مدت زمان یک ساعت 7هزار 738رو پایی بزند و رکورد قبلی کشوری خود را که 5 هزار 426رو پایی بود ارتقا دهد.
آرش احمدی همچنین رکورد کنترل توپ بر روی سررا به مدت 1 ساعت و 57 دقیقه و 24 ثانیه در کشور از آن خود کرد.
رضایی افزود : این رکورد برای اولین بار در کشور به ثبت می رسد و رکورد جهانی تعادل توپ روی سر در اختیار ورزشکاری از کشور سوئد با زمان 4 ساعت و 7 دقیقه است

علی نقی نجاری پور بازدید : 1173 جمعه 16 خرداد 1393 نظرات (0)

 

رضا صادقی

         

   آقای رضا صادقی خواننده پاپ سرشناس كشور كه طرفداران خاص خود را دارد امروز پس از مدت ها فعالیت در عرصه موسیقی با قدم گذاشتن به دنیای سینما مسیر تازه ای را تجربه كرده است.به گزارش پارس ناز به نقل از باشگاه خبرنگاران، رضا صادقی ۲۵ مرداد سال ۱۳۵۸ در شهر بندرعباس به دنیا آمد و اصالتش از شهری زیبا به نام میناب (آنامیس) است.

علی ناصری

آقای علی ناصری یکی از خواننده های خوش صدای میناب است و دو شعر زیبایی در مورد زادگاه خود خوانده که پیشنهاد می کنم دانلود کنید.



علی نقی نجاری پور بازدید : 468 جمعه 16 خرداد 1393 نظرات (0)


 میناب در آغاز (هرمز کهنه)یا" هرمز بری"نامیده می شد که نام استان هرمزگان از آن گرفتهشده است .از ميناب با نامهاي مينو ، مينا ، هرمز ، هارموز ،نام های دیگر این شهر کهن و با فرهنگ :مثلا یونانیان میناب را آنامیسیا آرامیس می نامیدند ودر سفر نامه ها و کتب تاریخی از این شهر با نام های آموز ،آرموص ،ارگانا،آرموز ،خورموزر،منا ،مینا،مناب،مناو ،میناو،مینوو....یاد شده است و همچنین مغستان که مرکز هرمز کهنه بوده است و« میان آب »به دلیل فراوان بودن آب در اطراف آن بوده است ."مینا"به معنی جا و مکان به دلیل اینکه لنگرگاهو بار انداز کشتی ها بوده است. "مینو"به معنی روحانی است . میناب را به دلیل نزدیکی با دریا و وجود رود هایی در پیرامون آن ،میان آب نیز گفته اند،که اندک اندک به میناب تغییر یافته است.واژه میناب در گذشته به جهت شفافیت آب رود میناب ،مینا آب بوده ، که به مرور زمان و به دلیل دگرگونی حرف " آ "انداخته و به صورت واژه میناب در آمده است .



علی نقی نجاری پور بازدید : 154 پنجشنبه 15 خرداد 1393 نظرات (0)

مراسم سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با حضور اقشار مختلف مردم صبح امروز در مسجد جامشع شهر هشت بندی برگزار شد

مراسم سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) در هشت بندیمراسم سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) در هشت بندی


علی نقی نجاری پور بازدید : 277 شنبه 16 فروردین 1393 نظرات (0)


    متاسفانه طی چند دهه اخیر بعلت گسترش وسائل ارتباط جمعی(که اکثرا فارسی زبان ومبلغ فرهنک حکومت مرکزی هستند) و مهاجرت گسترده به استان وگسترش جمعیت غیربومی واز طرفی محدودیتها و نبود فضا و اهرمهای لازم برای تبلیغ و اشاعه فرهنگ بومی ،باعث گشته که حتی خود مردم بومی هم به فرهنگ  مرکز گرایش پیدا کنند و والدین با بچه هایشان ازکودکی به زبان فارسی ( ان هم لحجه تهرانی ) گپ بزنند  ، متاسفانه این گرایش در بین طبقات بالا وتحصیل کرده ( دیپلم به بالا) به شدت وحدت بیشتری به چشم می خورد ،  در بین نیمی از طبقه متوسط و اکثریت طبقه زحمتکش ( کارمند ،کارگر ، جاشو وماهیگیر)  گرایش گریز از فرهنگ بومی کمتر به چشم می خورد .در چنین شرایطی  هر حرکت هنری و فرهنگی  که بتواند معرف فرهنگ این دیار باشد  ،قابل تقدیر و تشویق می باشد

بررسی و توصیف زبان شناختی  ، گویش مینابی   نوشته  حسن محبی بهمنی

اولین کتابی است که یکی از گویشهای  رایج در استان هرمزگان به روش درست ،از لحاظ علم  زبان شناسی  بررسی می کند . بررسی گویش مینابی  کتاب کاملی است که در ان  از روش زبانشناسی علمی برای بیان این گویش استفاده شده است .

در بخش اول کتاب  مختصری به وضعیت اجتماعی و تاریخ گذشته میناب  ، تاریخ هرمز قدیم  ( هرمز ساحلی )، و منطقه  میناب ( مغستان )   می پردازد  و در ادامه به ضرورت بررسی گویش مینابی  اشاره می کند .

در بخش دوم  به  بررسی اواشناختی و واج شناختی   گویش مینابی  می پردازد که یک بحث کاملا  اختصاصی از لحاظ زبان شناسی  است  . هم خوان ها  ، واکه ها  ، ساختارهای  هجای  ، و ....... قسمتهای از این بخش کتاب تشکیل می دهند .

در بخش سوم   گروه اسمی، ضمایر ، صفتها  ،  انواع قید ها  و  افعال   در گویش مینابی ، هر کدام   جداگانه  توضیح داده شده اند .

در بخش  چهارم   ساختمان جمله  ، کاربرد انواع واژگان در جمله ،  گروه اسمی ، گروه حروف اضافه ، جمله های شرطی  و .... بیان شده اند  و برای هرکدام مثالی زده است.   

در بخش پنجم   حدود  هزار واژ مینابی   با معدل فارسی انها  ذکر شده است  در این بخش  همچنین  دو داستان کوتاه  و دو شعر  به گویش مینابی  و ترجمه فارسی نوشته شده است ، ضرب المثل  و اصطلاحات  ،پایان بخش این بخش می باشد . در اخرکتاب منابع فارسی و خارجی  نیز ذکر شده است .

گویش مینابی، در شرق با زبان بلوچی (مکرانی ) همسایه است و در شمال با  گویش بشکردی و در غرب گویش بندرعباسی  . در غرب استان هرمزگان  گویشهای مختلفی وحود دارند ( لنگه ای ، بستکی ،جناحی و...) که همگی متاثر از گویش لارستانی می باشند .

حسن محبی بهمنی با این کتاب  اولین گام در جهت بررسی علمی  و اصولی  گویشهای  رایج در استان برداشت و نشان داد که توانای گسترش این تحقیقات به مناطق دیگر دارد ، گویش لارکی (کمزاری )  منبع بکری است برای بررسی و می تواند  کلیدی باشد  برای شناختن گویشها و  ریشه بخشی از واژگان مورد استفاده در هرمزگان ، همانطور که اقای محبی در مصاحبه با اقای ذاکری ( سالنامه  صبح ساحل )قول داده امیدوارم بزودی شاهد نوشته ایشان در باره گویش لارکی باشیم .

برخی از  واژگان هرمزگانی  به همراه  لنج ها بار سفر بسته  اقیانوسها پشت سر نهاده وحتی خط استوا عبور نموده و در نیم قاره  جنوبی افریقا ،ماندگار شده اند ، دادا   = خواهر  ـ  کاکا =برادر    و ...... کماکان در شرق افریقا  بکار برده می شوند .برخی واژگان هرمزگانی ریشه تاریخی در ارتباط فرهنگی  با هند باستان دارند  مثل جوتی= کفش- بپو=پدر بزرگ  . بعضی واژگان هرمزگانی ریشه در زبانهای پرتغالی،اسپانیای و انگلیسی دارند و یادگار حضور دولتهای استعماری در منطقه می باشند  مثل  کمیس =پیراهن که از کلمه شمیس پرتغالی ، فرانسوی گرفته شده ااست یا    بندیره = پرچم که یک کلمه اسپانیای است  ویا مکینه = موتور لنج از زبان ایتالیای گرفته شده است .   با بررسی گویشهای هرمزگانی و واژگان مورد استفاده در این گویشها  میتوانیم  گوشه های از تاریخ  پنهان منطقه نیز بازنویسی نمایم.  با ارزوی موفقیت برای اقای محبی بهمنی گرامی و تمامی کسانی که در بررسی و معرفی فرهنگ این دیار تلاش می نمایند.


علی نقی نجاری پور بازدید : 194 جمعه 15 فروردین 1393 نظرات (0)


پنج شنبه بازاز میناب از معدود جذابیت های جهان گردی میناب و حتی استان هرمزگان است که در بیشتر کتاب های راهنما ی جهانگردی و وبسایت ها ذکر و توصیه گردیده. افسوس که این مکان سنتی بر اثر بی توجهی رو به نابودی گذاشته است! نابود شده است.

بقیه تصاویر رو در ادامه مطلب مشاهده فرمایید


علی نقی نجاری پور بازدید : 92 جمعه 15 فروردین 1393 نظرات (0)

در گویش مینابی واژه ی پل، pohl تلفظ می شود. این تلفظ نزدیکترین گونه به زبان پهلوی است که Puhl تلفظ می گشته است. در دیگر گویش های رایج در استان، بیشتر سعی می شود که شکل معیار آن به کار رود!



علی نقی نجاری پور بازدید : 111 پنجشنبه 14 فروردین 1393 نظرات (0)

ماده آن از فعل است که در هر شش صیغه ی آن مشترک است فعل

در گویش مینابی دو ماده دارد و تمام افعال با این دو ماده

ساخته می شوند.

مادۀ گذشته

 

این ماده با حذف نشانۀ مصدری ساخته می شود.                 

مادۀ گذشته = /en/- مصدر

معنی                      مادۀ گذشته (ماضی)                 مصدر

 

"خوابیدن"                  /xaft/                               /xaften/

" آمدن"                    /hond/                                /honden/

" بودن"                       /bud/                                /buden/


بقیه در ادامه مطلب


علی نقی نجاری پور بازدید : 101 پنجشنبه 14 فروردین 1393 نظرات (0)

لُوِ رو خُنِه یِ مینُو اَرُوتیم
lowe ruxoneye minow arowtim
مِثِ ماهی نَتو گُوَلمُن اَخُوتیم
mese mâhi natu goalomon axowtim
دِلُن مُ اِی خاشی پَرواز اَکردی
delon mo ey xaši parvâz akerdi
زَمُنی که به یادِ یار اَکُوتیم
zamoni ke be yâde yâr akowtim

مِه اِی بی صَبری و اِی بیکَراری
me ey bisabri o ey bikarâri
فِرستادُم بی مُم ما خواستِگاری
ferestâdom bey mom mâ xâstegâri
گُشُ نه کار ایهَه نه پول و خُنَه
gošo na kâr iha na pul o xona
اَمُن اِی دستِ ناخاش روزگاری
amon ey daste nâxâš ruzegâri

خُداوندا کِه روز خاش نَگینی
xodâvandâ ke ruze xâš nagini
سَرِ یَک خُنَه وا یَک شُو نَنینی
sare yak xona vâ yak šow nanini
اِلاهی بشتِر اِی صَد سال بُمُنی
elâhi bešter ey sad sâl bomoni
عَوض نابی تو بَدجنسی هَمینی
avaz nabi to badjensi hamini

بَهاری بِشتِه نی فصل ِجَوُنی
bahâri bešte ni fasle javoni


علی نقی نجاری پور بازدید : 5346 پنجشنبه 14 فروردین 1393 نظرات (0)

ـ یزد دورن ول گز دو نین  yazd duren vaLqaz dur nin   

معنی:  شهر یزد دور است  ولی درخت گز که دور نیست .

گفته اند که در دوران گذشته شخصی در بین روستائیان لاف می زد که  پدرم به شهر  یزد سفر کرده  و در آنجا از روی صد درخت گز پریده است. حاضران گفتند برو پدرت را بیاور تا همان  کار را در اینجا انجام بدهد ؛ چرا که اگر شهر یزد دور است اما درخت گز که در دسترس  است .

این ضرب المثل در مقام پاسخ به افراد لاف زن و یاوه گو کاربرد دارد .

ـ اگه نمکه انگشتی بسه     ?aqa nemeka ?anqoŠti basa

معنی :  اگر نمک بود همان مقدار کمی که خوردم کافی بود .

گفته اند که شبی دزدی به  خانه ای  رفت و وسایل خانه را جمع کرد اما هنگامی  که قصد  رفتن کرد چشمش به گرد سفیدی افتاد ، نزدیک شد  و قدری چشید  تا بداند  چیست ، و چون دانست که نمک است هرچه را برداشته بود به جای خود برگرداند و گفت :  من نمک صاحب خانه را خورده ام  و نمک خورده او شده ام  ، پس جایز نیست  که چیزی از خانه او بدزدم .


بقیه در ادامه مطلب

علی نقی نجاری پور بازدید : 124 پنجشنبه 14 فروردین 1393 نظرات (0)

 میناب در آغاز (هرمز کهنه)یا" هرمز بری"نامیده می شد که نام استان هرمزگان از آن گرفته شده است . از ميناب با نامهاي مينو ، مينا ، هرمز ، هارموز ، نام های دیگر این شهر کهن و با فرهنگ :مثلا یونانیان میناب را آنامیس یا آرامیس می نامیدند ودر سفر نامه ها و کتب تاریخی از این شهر با نام های آموز ،آرموص ،ارگانا،آرموز ،خورموزر،منا ،مینا،مناب،مناو ،میناو،مینوو....یاد شده است و همچنین مغستان که مرکز هرمز کهنه بوده است و« میان آب »به دلیل فراوان بودن آب در اطراف آن بوده است ."مینا"به معنی جا و مکان به دلیل اینکه لنگرگاه و بار انداز کشتی ها بوده است. "مینو"به معنی روحانی است . میناب را به دلیل نزدیکی با دریا و وجود رود هایی در پیرامون آن ،میان آب نیز گفته اند،که اندک اندک به میناب تغییر یافته است.واژه میناب در گذشته به جهت شفافیت آب رود میناب ،مینا آب بوده ، که به مرور زمان و به دلیل دگرگونی حرف " آ "انداخته و به صورت واژه میناب در آمده است .


بقیه در ادامه مطلب
علی نقی نجاری پور بازدید : 285 پنجشنبه 14 فروردین 1393 نظرات (0)
 

« تعزیه برای اولین بار باورود حیدر آبادی ها ی هند به بندرعباس در این شهر معمول گشت . این گروه نخست تکیه ی میان شهر را به نام منبر حیدر آبادیها و به منظور برگزاری مراسم تعزیه انتخاب کردند و این تکیه اولین مکان نمایشی بندر عباس و تعزیه نخستین آیین نمایشی این منطقه است. » و شاید با تأسی از همین مجالس بوده است که محمد جعفر چیلک که در بندر عباس به امر قضاوت مشغول بوده است از قضایی حمایت کرده است .
بی شک قضایی بزرگترین و معروف ترین تعزیه سرای میناب است اما نمی توان گفت اولین تعزیه سرا در میناب نیز هست زیرا قبل از او شاعران دیگری نیز بودند که به این امر اشتغال داشتند از جمله ی آنها می توان از« ملا مسیحای مینابی» ، « ملا ثانی بحرانی» ، «ملا محب منو جانی» و...نام برد . چنان که خود قضایی در نقدی که بر شعر این شاعران نوشته این چنین می گوید: «... این قدر هم از اهل این جاها زیاد است اگر از اشعار ملامسیحای مینایی و ملاثانی بحرانی و ملامحب منوجانی مطالعه و ملاحظه نمایی ، اطلاع از شعریت اهل این جا وقوف به هم خواهی رسانیدن از آن جمله نوحه ای که ملاثانی گفته است این است که :
«حسین من شهید است ، وحید است، برو کرببلا باد صبا را ». قاعده ی« را »نفهمیده است که در کجا گفته باشد و ...» و همچنین از منصف ، پدر قضایی می توان نام برد. بنابر این تعزیه سرایان قبل از قضایی از لحاظ فنون شعری در سطح پایین تری نسبت به قضایی بوده اند. اما قضایی با نبوغ خود توانست تعزیه را به اوج خود برساند

 


ادامه ی مطلب رو از دست ندهید



علی نقی نجاری پور بازدید : 110 پنجشنبه 14 فروردین 1393 نظرات (0)

 


مهر گزارش می دهد؛

 

بندرعباس - خبرگزاری مهر: خشکسالی و گرمای بیش از حد هوا میزان مصرف آب در شهرهای استان هرمزگان را افزایش داده و از همین رو مسئولان نسبت به وقوع بحران کمی آبی در این استان هشدار جدی داده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، مردم هرمزگان در ماه مبارک رمضان روزهای بسیار گرمی را پشت سر می گذارند، گرمایی که در برخی روزها به 50 درجه نیز می رسد و این گرمای هوا افزایش مصرف آب و برق را در این استان به همراه داشته است.

کم آبی مشکلی است که از گذشته های دور با نام استان هرمزگان اجین شده و به علت کمبود بارندگی همواره ذخایر سدهای این استان با کمبود مواجه بوده است.

برداشت بی رویه از منابع آب زیر زمینی نیز کاهش سطح آبهای زیرزمینی در هرمزگان را به همراه داشته و همین مشکلات موجب شده تا مسئولان نسبت به بحران کم آبی در روزهای بسیار گرم تابستان 91 هشدار دهند.

 


ادامه مطلب رو فراموش نکنید



علی نقی نجاری پور بازدید : 141 پنجشنبه 14 فروردین 1393 نظرات (0)


جعفر آباد بخش هشت بندی شهرستان میناب تنها روستای کپر نشین کشور همچنان در انتظار توجه مسئولان محترم استان هرمزگان 

جعفر آباد بخش هشت بندی شهرستان میناب تنها روستای کپر نشین کشور همچنان در انتظار توجه مسئولان محترم استان هرمزگان

روستای جعفر آباد دهستان چراغ آبادبخش هشت بندی شهرستان میناب تنها روستای کپر نشین بخش هشت بندی می باشد که با مشکلات بسیاری روبروست.

 



علی نقی نجاری پور بازدید : 158 چهارشنبه 13 فروردین 1393 نظرات (0)

 

برای دیدن تصاویر با اندازه واقعی بر روی تصویر کلیک کنید


ورودی شهرستان میناب

 

 

تعزیه روز تاسوعا  روستای نصیرایی میناب آذرماه 1391

تعزیه روز تاسوعا  روستای نصیرایی میناب آذرماه 1391

 


 
سد میناب آذرماه 1391

 
سد میناب آذرماه 1391

سد میناب آذرماه 1391

 


علی نقی نجاری پور بازدید : 150 دوشنبه 11 فروردین 1393 نظرات (0)


سهراب سعیدی*

چکیده:

صنایع دستی یکی از كهن­ترين فعالیت­های بشری است که بازتاب ذوق و سلیقه و سنن، آداب و رسوم و اعتقادات هر منطقه بوده و از پیشینیان به ما رسیده است. یکی از ویژگی­های شاخص استان هرمزگان وجود انواع صنایع دستی است که قدمتی چند هزار ساله دارند و قبل از عصر فلز و ماشین در شهر میناب و بعضی از شهرهای آن رواج داشته است. به­طور کلی صنایع دستی مردم هرمزگان را به سه گروه می­توان تقسیم نمود: 1ـ صنایع دستی سفالی، 2ـ صنایع نخیلاتی، و 3ـ پوشاک سنتی. در این مقاله تلاش شده پوشاک سنتی مردم هرمزگان به ­عنوان یکی از گونه­های صنایع دستی این سامان معرفی شود. جمع­آوری و تهیه­­ي مطالب این مقاله از طریق مراجعه به کتابخانه و مطالعه­ی آنها همچنین ملاقات و مصاحبه با خیاط­ها و پارچه­فروشان و لباس فروشان و بهره­گیری از اطلاعات زنان و مردان با ذوق و صاحب تجربه و اهل فن و فرهنگ حاصل گریده است.


علی نقی نجاری پور بازدید : 86 جمعه 01 فروردین 1393 نظرات (0)
یکی دیگر از بناهای تاریخی به جای مانده از گذشتگان مردم روستای بناب قلعه ای معروف به قلعه قنبر چهارشنبه است که در ابتدا ی ورودی روستا و بر روی تپه ای به همین نام یعنی «تنب قلعه»که بلند ترین تپه ی موجود درحوزه ی بناب سرسبز می باشد واقع شده است.

این قلعه یادگاری از زمان های خیلی دور است که امنیت در مناطق دور افتاده به آن صورت وجود نداشته است و مردم خود امنیت خویش را تامین می کرده اند. قلعه ی مذکور از همه طرف بر راه های ورودی مسلط بوده است و کسی نمی توانسته به سادگی وارد حریم آن ها شود.در اتاق های مشرف به اطراف و راه های ورودی سوراخ هایی تعبیه نموده بوده اند که به نظر می رسد جهت دیده بانی و حفاظت بوده است.

درزمان های گذشته آنچه که نقل قول از قدیمیان می شود این است که مردم هم از نیروهای دولتی معروف به «امنیه»و هم از دزدان و راهزنان در امان نبوده اند.

ساختمان قلعه به صورت مربع شکل و با طول و عرض تقریباً 20متر ساخته شده است. درون قلعه حدود 20 اتاق با طولهایی بالغ برسه الی چهار متر و پهنایی حدود دو تا دو و نیم متر ساخته شده است. که متعلق به خانواده های ساکن در این قلعه بوده است.درداخل فضای قلعه بنایی به چشم می خورد که به حالت دورانی به سمت بالا ساخته شده است که احتمالاً جایی برای نگهبانی بوده است.(با دقّت در تصاویر ارائه شده موضوع برای خوانندگان محترم روشن تر خواهد شد.)

در این میان دو اتاقک یک متر در یک متری نیز وجود دارد که به احتمال زیاد انبار مواد غذایی بوده است (الله اعلم) که متاسفانه در کف آن هاهمانگونه که در تصویر پایین ملاحظه می فرمایید کاووش غیر قانونی صورت گرفته است.
این قلعه امروزه بر اثر بی توجهی به مخروبه ای تبدیل شده است

علی نقی نجاری پور بازدید : 163 جمعه 01 فروردین 1393 نظرات (0)

 
  سيريك بيابان بماني  
  گروك خركوشي /كرگوشكي شامردي  
  ميشي سرزه كنارجو  
  شمع جو سول جامك گردو  
  بنداران كهورچلان لبني  
  دوجميلان گدوبالا محمليان  
  زيارت بزرگ گونمردي مقسان  
  سرارو سيكوئي بماني  
  طاهرويي هرنگان دودر  
  كناردان بازگرد روتان  
  همزانگ كرتان كندال  
  كلنگي كلمويي كوهستك  
  نوشهركلنگي گز گچينه بالا  
  تومان راهي گوشكي پاتل  
  زيارت حسن اباد مهرگي پالور  
  سرخورطاهرويي پاراف بالا / فارياب زمين ملا  
  گندمي ددي سرگلم  
  كردر زراباد كلاوي  
  سيريك كهنه سلمه اي گچينه پائين  
  بندر منگلي واداشت  
  اودوئي پگو كرپان  
  بندر پاراف پايين درپهن  
  تلال جيفري اسلام اباد  
  اب محنت ديودان تمبو بالا  
  چاهك سورگي داوري بالا  
  خواجه ريحان عاشقان درپهن  
  درجك گاراندو درجادون ( سرسروغ )  
  ساساني گدوپايين دوين  
  سياه كهور گرائيك شيبكوه  
  شيريش گزپير گودي  
  صادر گزان بزين هنجك  
  مغ خاتون گناري هنسي  
  بنوشك گوجگ عباس اباد  
  گودو مستو اشكوت  
  درانار مغ كنار رپكا  
  پشت كلات بصره سرتنگ  
  چراك بالا / پس گردنه مياندر كرت زني  
  سگرگاه پشت بند ازنيزه  
  بن شهر نوشهر سورگي اسفند  
  پاكوه سردرنگ انرت  
  كهنك چاه خارو سندرك بن كرم  
  اب دلالي بونگ بنم باني  
  بيدرئيس بهان پرازن  
  تم بابل پيشان لكي جاسي  
  تيغ سياه تمبو دشت ازادگان  
  جاشو وركن دهيچ  
  درگ پائين درليمو سركهنان داورئ  
  سرگرو سندرك سرگجك  
  سمسيلي قلمان دريدر كش پيري  
  چراك پايين / شهراندك كاموج گجك احمد  
  كم تركو گاوسرخي گشيراز  
  گنبدسرخ گنان لاسك  
  مشكاالدين گورعصمك نان خورو  
  هنگر هنگي اسماعيل نز  
  درگ بالا پيزكن كويلو  
  گيزنگ قلمان انبارك كوهي  
  چروبوني گرو هنج  
  كلات محمك دربنكان درمورد  
  درگزكلنگان پهياب كني هوتار  
  سياه نجگان توسك كامچ  
  امام اباد قلمكان ويحي  
  دهوك مازاوئ كل عاليون  
  گلكي ارنگوبالا قدمگاه حضرت علي  
  چاهلك ارنگوپائين گنس  
  باباحاجي عبداله آباد علي اباد  
  بندزرك چراغ سوز زمين در  
  بندزرك بنهكان دهن در  
  ال مهتران سرمازغ ده قلمان  
  زهوكي كشهران دهنو  
  گورزانگ لور سرچاه  
  كولغ بني سيت پرخاش  
  كردر شيخ عمر تمبو پائين  
  كنارترش اوترنگ سفيد كوه  
  مغيري اره كن داورئ پائين  
  اسلام اباد بنزير تياب  
  سرمست بينگ باغوني  
  كمبيل چك بر دهو  
  كولغ كاشي خورهوئ كميز  
  گودو درگلو مازغ پايين  
  تي بي شاهي ده زيارتان سبهتي  
  درباغ سول كلاهي  
  ركن اباد شيوه اي نخل ابراهيمي  
  قادرخاني كره زن تياب  
  كلوت كهورچائو محمودشاهي  
  گبراني گناش چلوگاوميشي  
  گرازوئيه گورچاكر حاجي اباد  
  دماغ ريگ گونر دلالون  
  باغگلان انبارك سرباران  
  بليلي بندگوران مازغ بالا  
  جوشكي دويري ماه خاتوني  
  دودو دربيل بان ماهشهران  
  سرشيف زاش اسپنگون  
  طالوار لوراشكنجن گيشنو  
  كرگان يامحمك حومه  
  كشقلمان بالا امبا پشته مهنو  
  كولغ كلم پاخون حكمي  
  ميسكنك كهنك بازياري  
  بن بست مازغ كوريان پشته علي اباد  
  تم بلوچان پشته سرا جوزان  
  تم خواجه بهمني كريان شهوارپالور  
  جنگان كريان بهمني  
  چهكار راونگ تمبك پائين  
  خشك اباد تلنگ سراتك ملاجماتي  
  سنگكي جعفراباد نصيرائي  
  شمجوئيه حلوايي سه تمبانو  
  شميلو زرتوجي سرريگان  
  كشقلمان پائين قلات رستم فخراباد  
  كهنه شهر كچك قاسم جلالي  
  كناراسماعيل كشتاران كليبي  
  توكهور كهوردان تمبك بالا  
  چراغ اباد قلم زني احمدابادكليبي  
  دهن در پامنبر تمب گوهر  
  هيئت آباد اهاخاني /اهوگاني دهوسطي  
  پاسنگر باغك شهمرادي  
  جعفرآباد برنزكي درخانه  
  هشت بندي يك برهان كلنتان  
  هشت بندي دو پابنان گلشوار  
  امير آباد پشته تلنگ پازيارت  
  توكهور پلنگي خواجه شمسي  
  تم پريتك تهتان بلبلي  
  حجت آباد حلوايي دو تمب ساط  
  چراغ آباد جنوبي زيارت تلنگ حنائي سرريگان  
  كهنان سرني قلمان عبداله سركم بهمني  
  هامين قلمان مشهدي چراغ سركنتكان  
  درگزشاهي گوجك دادعلي كلو  
  چراغ آباد بالا كجك قلمان شاه منصوري  
  چراغ آباد مركزئ كوتك رئيسي ماكيان  
  انجيرك كهتك ملاحسني  
  احمدآباد گسمن ميراباد  
  كهورتاك گهرو طالار  
  راشك ميرعمر گوربند  
  ريگ دراز نودر تيرور  
  سهران تلنگ انباري گيو  
  ريگ مولد هلائون نوبندقديم  
  تم ملنتكي شهر الهي كنارقلكي  
  نيل گرئ   كهن دهلي  
  كلاتك   زيارت مولا  
  ريگ كگ   گوربند  
  بندك   نوبندجديد  
      حاجي خادمي  
      مه رغان  
      پشته گوربند  
      دمشهر  
     

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شما اهل کدام شهر استان هرمزگان هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 52
  • کل نظرات : 25
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 33
  • آی پی دیروز : 102
  • بازدید امروز : 36
  • باردید دیروز : 218
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 12
  • بازدید هفته : 36
  • بازدید ماه : 1,278
  • بازدید سال : 21,388
  • بازدید کلی : 225,779
  • کدهای اختصاصی